ELS DEIXEBLES D'ISAAC EL CEC

els jueus

«El mestre que va posar de manifest l'oculta ciència ... )) Ionà ben Abraham passa els darrers anys de la seva vida a Toledo, on mor. La làpida de la seva sepultura resumeix en poques i expressives paraules el sentit pregon de la tasca transcendent que duen a terme, durant la primera meitat del segle XIII, el cabalistes i els moralistes gironins (*): "Ploreu sobre aquesta tomba A més del nom insigne de Moisès ben Nahman, o Nahmànides, eix vertebrador i consolidador del grup de místics gironins, destaquen en el cercle cabalístic de Girona més d'una dotzena de jueus amb nom conegut, gairebé tots deixebles directes o indirectes d'Isaac el Cec - anomenat també, eufemísticament, Isaac el Vident-, els quals L 'Aljama de Girona és com un petit govern autònom en el si de la ciutat. Els seus carrers, com el de Cúndaro, són a tocar dels habitats per la població cristiana. on fou enterrat el sol sota la pols de la terra. La seva càtedra es plany i s'endola. El seu ensenyament plora com la coloma que ha perdut el niu. Qui continuarà, com ho féu Jonah, a eixamplar la meva tenda? En aquesta tomba reposa el pare de l'ensenyança, l'orgull de Judà i d'Israel, el mestre que va posar de manifest l'oculta ciència" (*) Cfr. RAHOLA, Carles: Els jueus a Catalunya, Barcelona, CoHecció la Sageta, s.a. desenvolupen la seva activitat entre 121 O i 1260 i enriqueixen notablement la doctrina del mestre amb les seves aportacions personals. Enric Cortés, Eduard Feliu i Josep M. Marquès, entre d' altres, han confegit el cens d'aquests mestres cabalistes. Meshulam ben Selomó de Piera, poeta, arriba a ser un dels més destacats integrants de l'Aljama de Girona. Ezra ben Selomó, pensador tradicional, escriu un comentari cabalístic al Càntic dels Càntics, en un intent d'interpretació mística de l'univers en esferes i regions. Azriel ben Menahem, pensador amb trets propis, renova la Càbala amb la introducció d'elements de la


els jueus
To see the actual publication please follow the link above