Saltar als filtres Saltar al contingut principal

Clàusules especials d’execució

Manual adreçat al món local per incorporar els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) com a condició especial d’execució dels contractes públics

01

Contractació de persones en atur

L’empresa contractista ha d’ocupar en l’execució del contracte persones que es trobin en situació d’atur amb dificultats especials d’inserció laboral o d’exclusió social.

El nombre d’hores que s’ha de garantir que executaran aquestes persones és del [...] % del total del contracte. Si per qualsevol motiu amb les persones contractades no s’arriba a aquesta quantitat d’hores, cal ampliar el nombre de persones contractades.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa contractista ha de facilitar les dades acreditatives del compliment d’aquesta condició mitjançant una còpia del contracte de treball de les persones amb dificultats especials d’inserció social.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora d’especificar el percentatge d’hores que faran les persones contractades en situació d’atur o amb dificultats especials d’inserció laboral o d’exclusió social en la clàusula d’execució, es recomana que tingueu en compte el nombre d’hores global del contracte i com a màxim establiu el 5 % del total d’hores.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Subministraments
02

Contractació de centres especials de treball

En cas de subcontractació, l’empresa o les empreses adjudicatàries han de subcontractar la prestació accessòria amb centres especials de treball (CET) o amb empreses d’inserció sociolaboral, inscrits en els registres corresponents del departament competent en la matèria, o amb entitats sense ànim de lucre que treballin per a la integració de persones en risc d’exclusió social.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa contractista ha de comunicar immediatament a l’òrgan de contractació, una vegada formalitzi el contracte, l’empresa o les empreses subcontractades mitjançant l’aportació d’una declaració en què constin l’empresa subcontractada o la relació de les empreses subcontractades i la seva inscripció en el registre corresponent de la Generalitat de Catalunya.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
03

Donació de material obsolet a ONG

En cas que el contracte de subministrament inclogui la retirada de material en desús o obsolet, el contractista ha de garantir, en primer lloc, i sempre que sigui possible pel seu estat de conservació, que almenys el 20 % d’aquest material es doni gratuïtament a organitzacions sense ànim de lucre. En cas que el material no es pugui reutilitzar, l’empresa n’ha de garantir una gestió correcta.

Mitjà d’acreditació:

L’adjudicatari ha de presentar l’informe de gestió corresponent, al qual ha d’adjuntar els documents acreditatius de la gestió realitzada amb el material: acords amb ONG que s’han subscrit i nombre de donacions, o fulls d’acceptació de gestors de residus autoritzats.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
04

Aliments sostenibles

L’empresa adjudicatària —per exemple, del servei de menjador— ha d’indicar en els menús disponibles quins productes són d’agricultura ecològica, de producció integrada, amb estàndards més alts de benestar animal i de pesca sostenible, i quins són el resultat d’una venda de proximitat. Cal incrementar-ne l’ús un [...] % al llarg del contracte.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe semestral en el qual indiqui per a cada categoria de producte —les que s’han enumerat anteriorment— les quantitats que se n’han utilitzat en quilos i el percentatge respecte al total de productes emprats.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora d’especificar-ne el percentatge, es recomana tenir en compte el tant per cent inicial de productes que ja compleixen aquestes característiques i establir com a mínim un 2 % d’increment.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
05

Productes ecològics

L’empresa adjudicatària —per exemple, del servei de càtering— ha de garantir que com a mínim un dels aliments principals del servei procedeixi de l’agricultura ecològica. En el cas de les fruites i les verdures, han de ser fresques i de temporada.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa contractista ha de facilitar les dades acreditatives del compliment d’aquesta condició mitjançant una còpia de l’etiqueta o certificat ecològic emès pel Consell Català de la Producció Agrària Ecològica o un altre organisme certificador.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
06

Productes saludables

L’empresa adjudicatària —per exemple, del servei de màquines de venda automàtica o vending— ha de garantir que com a mínim el 50 % dels productes subministrats al final del contracte provinguin de l’agricultura ecològica i siguin productes de temporada i sense sucre o baixos en greixos.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una relació dels productes que s’ofereixen indicant els que reuneixen les característiques especificades en la condició especial d’execució i el percentatge que representen sobre el global.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
07

Minimitzar sorolls i vibracions

El contractista ha de fer un estudi de l’impacte acústic i minimitzar, fins on sigui possible fer-ho, l’emissió de sorolls i vibracions en la realització de les activitats de l’objecte del contracte.

Mitjà d’acreditació:

Cal presentar un estudi d’impacte acústic amb el contingut mínim que determina l’annex 10 de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de contaminació acústica, i detallar les mesures que cal incorporar per minimitzar els sorolls.

Recomanació d’aplicació:

Es recomana motivar la incorporació d’aquesta clàusula (per exemple, perquè es tracta d’activitats o instal·lacions properes a centres educatius o hospitalaris, a població vulnerable, etc.).

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
08

Prevenció d’addiccions

Per tal d’assegurar una execució i una qualitat correctes de les prestacions que rep l’ajuntament, les empreses adjudicatàries han de disposar de plans o mesures de prevenció per combatre les addiccions que poden comportar riscos per a la salut o pèrdua de professionalització qualitativa o quantitativa de les persones adscrites al contracte. Entre les mesures s’han d’incloure la inhibició de la connexió a pàgines de joc en línia, plans de sensibilització per a la prevenció d’addiccions contra l’alcoholisme i el tabac, i el foment de l’alimentació i dels hàbits saludables, entre d’altres.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una declaració responsable que incorpori el pla o les mesures que s’hagin implementat, i també un informe amb els resultats obtinguts (per exemple, el percentatge de la plantilla sensibilitzada, enquestes que s’han fet, mesures incorporades, etc.).

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Serveis
09

Utilització de productes de toxicitat mínima

En el marc de la prestació de serveis —per exemple, de neteja d’edificis— es prohibeix l’ús d’ambientadors, de pastilles o substàncies perfumades per a urinaris, de vaporitzadors amb gasos propel·lents (només ampolles vaporitzades manuals recarregables i reutilitzables) i desinfectants, i de productes amb desinfectants químics (com el lleixiu) per a la neteja general, excepte en el cas dels lavabos i d’altres superfícies com ara [...].

Tots els envasos dels productes de neteja han d’estar etiquetats correctament i totes les persones que hi tinguin contacte han de tenir a la seva disposició mitjans de protecció adequats.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una declaració responsable amb la relació de tots els productes de neteja que utilitza, amb fotografies de cadascun.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora d’especificar altres superfícies, es recomana tenir en compte el tipus d’activitat que es porta a terme a l’edifici.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
10

Productes reciclats i lliures de clor

Els productes que cal subministrar —com el paper higiènic o el d’eixugar mans— han de ser 100 % reciclats i totalment lliures de clor (totally chlorine free, TCF).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un certificat que acrediti l’origen del producte i el comprovant de TCF.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
11

Formació en Agenda 2030 i ODS

Per tal de garantir l’execució del servei amb les màximes garanties de sostenibilitat i de consideració d’aspectes ètics, socials i ambientals en la prestació, el personal adscrit al contracte ha de rebre o haver rebut formació —un mínim de 2 hores— sobre l’Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una declaració responsable en la qual s’informi del curs que s’ha fet, l’empresa prestatària, les persones assistents i l’avaluació de la formació.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Serveis
12

Formació en sostenibilitat

En la proposta d’activitats que s’han de portar a terme —per exemple, en la programació d’un casal d’estiu o d’un festival de música— s’ha d’incloure almenys una activitat d’educació per a la sostenibilitat.

Anualment cal assegurar que s’incrementen en un [...] % les activitats relacionades amb l’educació per a la sostenibilitat.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una declaració responsable que contingui el detall de les activitats d’educació per a la sostenibilitat que s’han dut a terme, els resultats que s’han obtingut i una proposta d’activitats futures.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora d’especificar el percentatge, es recomana tenir en compte el percentatge inicial d’activitats que ja compleixen aquestes característiques i establir com a mínim el 10 % d’increment.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
13

Contractació de dones

Quan l’empresa adjudicatària disposi d’una plantilla de personal desequilibrada pel que fa a l’ocupació de les dones (s’entén que la plantilla està desequilibrada en l’aspecte de l’ocupació femenina quan les dones representen menys del 40 % de la plantilla total de l’empresa), cal acreditar les condicions següents:

  • Si l’empresa adjudicatària ha de contractar nous empleats per adscriure’ls a l’execució del contracte, aquests nous empleats han de ser dones.
  • Si cal contractar més de 3 empleats, almenys el 50 % dels nous empleats han de ser dones.
  • En cas que no sigui necessari contractar nous empleats per adscriure’ls a l’execució del contracte però es produeixin vacants sobrevingudes en la plantilla de personal adscrita a l’execució del contracte, les noves contractacions per substituir aquestes vacants s’han de fer a favor de dones.

  No obstant això, l’empresa adjudicatària no ha de complir les obligacions que s’indiquen en els tres paràgrafs precedents si acredita de manera fefaent que ha intentat la contractació de personal femení, però no ha obtingut candidatures de dones que fossin aptes per ocupar el lloc de treball, durant un termini de selecció de com a mínim quinze dies naturals.

Mitjà d’acreditació:

Cal emetre un informe amb les mesures que s’han emprès i els resultats que s’han obtingut (representació de dones per lloc de treball).

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Serveis
14

Presentació d’estadístiques sobre gènere

Si els informes i les memòries sobre l’execució del contracte que elabori l’empresa adjudicatària contenen dades estadístiques, aquestes han d’estar desagregades per sexe, sempre que sigui factible obtenir-les. En tot cas, correspon a l’empresa adjudicatària acreditar el fet que l’obtenció de dades desagregades per sexe no ha estat factible.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe per justificar el compliment de la condició especial d’execució quinze dies abans de la finalització de l’execució del contracte.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Serveis
15

Formació en perspectiva de gènere

Per tal de garantir l’execució d’un servei amb les garanties màximes de respecte envers les consideracions de gènere, s’estableix com a condició especial d’execució la formació en perspectiva de gènere al personal adscrit al contracte i dedicat a la planificació de serveis i a l’atenció directa dels usuaris i usuàries.

Cal que l’empresa contractista proporcioni aquesta formació o bé acrediti que s’ha cursat, que no pot ser mai inferior a 6 hores, durant els dos primers mesos d’ençà de la formalització del contracte.

Tot el personal dedicat a cobrir substitucions o baixes del personal d’aquest o aquests perfils professionals també ha de rebre la formació durant el primer mes d’ençà de la seva incorporació, que ha de ser de les mateixes característiques.

És imprescindible que la formació estigui certificada per un centre de formació acreditat, l’Administració pública, una universitat, un col·legi o una associació professional.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa contractista ha de presentar obligatòriament a l’òrgan de contractació l’acreditació de la realització de la formació en perspectiva de gènere quinze dies abans de la finalització de l’execució del contracte.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
16

Comunicació i valors no sexistes

L’empresa contractista, en tota la documentació, la publicitat, la imatge o els materials necessaris per a l’execució del contracte —com, per exemple, del subministrament de ventalls per a les biblioteques—, ha de fer un ús no sexista del llenguatge, evitar qualsevol imatge discriminatòria de les dones o estereotips sexistes, i ha de fomentar amb valors d’igualtat la presència equilibrada de dones i homes, la diversitat, la corresponsabilitat, i la pluralitat de rols i d’identitats de gènere.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una declaració responsable que incorpori el detall dels subministraments que s’han proporcionat.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
17

Ús de materials prefabricats

L’empresa adjudicatària ha de prioritzar l’ús de materials prefabricats, com ara pous de registre, arquetes, parets, bigues, ponts i estructures, pilons prefabricats, segments de túnel, galeries de serveis, etc. Cal informar de les solucions prefabricades que s’han utilitzat que s’acoblin a l’obra mitjançant unions mecàniques o seques que permetin fer un ús més baix d’aigua, que generin menys residus i que permetin la reutilització posterior dels elements.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un inventari dels materials prefabricats que ha utilitzat i els justificants de compra d’aquests materials.

Recomanació d’aplicació:

RECOMANA

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
18

Control del consum d’aigua

Mensualment, l’empresa adjudicatària —per exemple, dels serveis de neteja de l’espai públic o de jardineria— ha d’enviar al responsable municipal del contracte un informe que contingui el mesurament del consum real d’aigua.

Cal assegurar que s’ha produït, al llarg de l’execució del contracte, una reducció global del [...] % del consum d’aigua.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe mensual amb el consum real d’aigua, les mesures que ha emprès per reduir-ne l’ús i l’estalvi o l’increment que s’ha produït respecte al mes anterior.

Recomanació d’aplicació:

Es recomana iniciar la reducció el segon any de contracte sobre la base del còmput obtingut el primer any i especificar un mínim de reducció del 2 %, i anualment anar-lo incrementant d’acord amb els resultats que s’hagin obtingut i la capacitat de reducció segons el servei.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
19

Control i reparació de fuites d’aigua

L’empresa adjudicatària del subministrament d’aigua que, alhora, sigui la responsable de fer el manteniment de la infraestructura, ha de garantir el control i la reparació de les fuites d’aigua que hi pugui haver en la mateixa infraestructura, amb la incorporació dels mitjans tecnològics necessaris.

Cal assegurar que, en finalitzar l’execució del contracte, hi hagi hagut una reducció global del 95 % de les fuites d’aigua.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe anual que reculli les actuacions que s’han portat a terme en el control i la reparació de les fuites d’aigua existents en la infraestructura, indicant els metres cúbics d’aigua que s’han perdut en fugues inevitables i els metres cúbics que s’han perdut en fugues recuperables.

Recomanació d’aplicació:

Es recomana definir el percentatge de reducció anual d’acord amb l’estat de les infraestructures en el moment de començar el contracte.

En lloc d’un percentatge de reducció de fuites es pot establir una reducció en l’índex estructural de fuites o algun altre indicador pertinent recollit a la Guia per a la realització d’auditories sobre eficiència hidràulica d’un servei d’abastament.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
20

Reducció de consums i impactes

Durant l’execució de l’obra se n’ha de fer un seguiment i un control ambiental, i també aplicar-hi mesures de reducció de consums i d’impactes. Mensualment, s’ha de redactar un informe que contingui, com a mínim, els indicadors ambientals següents: electricitat (kWh), consum d’aigua (m3) i generació de residus (kg); també s’hi ha d’indicar a què s’ha destinat cadascun d’aquests consums. Cal acreditar que s’han introduït mesures per minimitzar els impactes ambientals (eficiència energètica, optimització de l’aigua, reutilització de materials, etc.), i els resultats que s’han obtingut (en consum).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe amb la relació dels consums i el mitjà amb el qual els ha obtingut (per exemple, mitjançant la instal·lació de comptadors), les mesures que ha aplicat i els resultats que ha obtingut.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
21

Autoproducció d’energia

En la redacció de projectes d’edificació, l’empresa adjudicatària ha d’avaluar el potencial d’autoproducció energètica de l’edifici (fotovoltaica, solar, tèrmica, minieòlica i similars), amb l’objectiu d’aconseguir la màxima autoproducció d’energia. L’ens local ha d’establir, un cop hagi rebut l’informe, la mesura d’autoproducció energètica que cal aplicar i el percentatge d’autoproducció que s’ha d’assolir.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe amb el potencial d’autoproducció energètica.

Recomanació d’aplicació:

Un cop s’hagi rebut l’informe, es recomana establir amb l’empresa adjudicatària un diàleg per decidir el percentatge d’autoproducció que cal assolir d’acord amb l’experiència de l’empresa adjudicatària.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
22

Ús de la bicicleta o d’un vehicle de pedals

L’empresa adjudicatària —per exemple, del servei de missatgeria— ha de fer almenys el 50 % del transport urbà de mercaderies amb bicicleta o amb vehicles de pedals a les zones que quedin dins d’un radi de [...] km des de l’origen sempre que el pes dels paquets o objectes no sigui superior a 5 kg o 25 l i les dimensions no siguin superiors a 40 × 30 × 25 cm.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar trimestralment una llista de tots els enviaments fets per l’Administració ordenats per dia, destinació i mitjà de transport, incloent-hi el departament sol·licitant.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora d’especificar els quilòmetres de distància, cal tenir present l’orografia del municipi.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
23

Energia de fonts renovables

El 20 % de l’electricitat subministrada per l’empresa adjudicatària ha de procedir de fonts renovables, tal com es descriu en la Directiva 2009/28/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’abril de 2009, relativa al foment de l’ús d’energia derivada de fonts renovables; és a dir, ha de provenir de l’energia eòlica, la solar, l’aerotèrmica, la geotèrmica, la hidrotèrmica i oceànica, la hidràulica, la biomassa, els gasos d’abocador, els gasos de plantes de depuració i el biogàs.

Es valora que dins del contracte de serveis energètics es consideri un increment progressiu del subministrament d’electricitat verda amb garantia de l’origen.

Mitjà d’acreditació:

S’ha de presentar, juntament amb la facturació mensual, la certificació de procedència de l’energia subministrada, emesa per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) d’acord amb l’Ordre ITC 1522/2007, que garanteixi el compliment d’aquesta condició.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora d’establir un percentatge d’increment progressiu de l’ús d’energies renovables, és indispensable considerar el percentatge inicial d’energies renovables que s’han utilitzat i tenir en compte la capacitat real d’accedir a les energies renovables.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
24

Garantia de condicions laborals

L’empresa contractista ha de mantenir o millorar, durant la vigència del contracte, les condicions laborals i socials dels treballadors i treballadores ocupades en l’execució del contracte, fixades en el moment de presentar l’oferta, segons el conveni que sigui aplicable.

Mitjà d’acreditació:

Es requereix a l’empresa contractista que declari formalment que ha complert l’obligació. Així mateix, l’òrgan de contractació pot requerir als òrgans de representació dels treballadors i treballadores que informin d’aquesta qüestió.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Serveis
25

Prevenció de la temporalitat laboral

La plantilla de personal de l’empresa adjudicatària que executa el contracte no pot tenir un percentatge superior al [...] % de treballadors i treballadores amb contracte de caràcter temporal.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una relació de les persones contractades i de les seves condicions contractuals, amb la informació desagregada per gènere. En la relació s’ha d’adjuntar el [...] % dels contractes formalitzats.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora de definir el percentatge dels treballadors i treballadores amb contracte temporal, cal tenir en consideració el tipus de servei que se sol·licita i el pes de la temporalitat en el sector consultant fonts oficials (Idescat i Servei d’Ocupació de Catalunya, SOC).

A l’hora d’adjuntar els contractes que s’han d’aportar, es té en compte el volum de treballadors i treballadores: es demana el 100 % si s’ocupen menys de 10 persones, i el 25 % si s’ocupen més de 50 persones.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Serveis
26

Conciliació laboral, familiar i personal

L’empresa contractista ha d’aportar un pla o unes mesures de conciliació corresponsable del temps laboral, familiar i personal en relació amb les persones ocupades en l’execució del contracte, com, per exemple, mesures econòmiques o assistencials que facilitin l’atenció de menors o de persones dependents; mesures laborals com la reducció de jornada, les excedències i les llicències o permisos de paternitat o maternitat; la flexibilització, adaptació o reassignació de serveis, i els horaris d’acord amb les necessitats de conciliació o altres de similars.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa contractista, abans de la recepció del contracte, ha de lliurar a la persona responsable del contracte un informe final sobre l’aplicació de les mesures.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
27

Treball digne a la cadena de subministrament

L’empresa contractista ha d’acreditar que els béns objecte del contracte de subministraments —per exemple, ordinadors, tauletes, impressores, servidors, telèfons, etc.— s’han fabricat respectant les normes sociolaborals vigents a l’Estat espanyol i a la Unió Europea i aprovades per l’Organització Internacional del Treball (OIT), especialment la Convenció sobre els drets de l’infant, de 1990, o la Convenció internacional sobre la protecció dels drets de tots els treballadors migratoris i dels seus familiars, també de l’any 1990.

Mitjà d’acreditació:

Per acreditar-ho, els adjudicataris han de presentar, quinze dies abans del lliurament, els documents següents:

  • Declaració en la qual s’indiquin les dades precises del fabricant del producte final (denominació social, direcció, telèfon, municipi, codi postal i país).
  • Qualsevol document, dels que s’enumeren a continuació, que demostri el compliment dels convenis de treball de l’OIT en la cadena de proveïdors:
    • Certificat de codi de conducta (SA8000/Fair Wear Foundation o equivalent).
    • Certificat d’auditoria externa i independent.
    • Documentació d’auditoria interna en què s’informi de quins procediments de control i estàndards s’han seguit.

Recomanació d’aplicació:

Hi ha entitats no governamentals que es poden consultar i que ofereixen diversos recursos per garantir el compliment de la condició especial d’execució.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
28

Innovació

L’empresa adjudicatària, tres mesos abans de la finalització de la prestació, ha de fer una diagnosi de la prestació que s’ha dut a terme partint de la seva experiència durant l’execució de la prestació i d’acord amb el contingut del plec de prescripcions tècniques, i ha de presentar una proposta innovadora de millora o optimització del procés o del producte.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe amb les propostes d’innovació concretes i relacionades amb els apartats concrets del plec de prescripcions tècniques.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Subministraments
  • Serveis
29

Disminuir la bretxa digital

L’empresa adjudicatària dels serveis que es prestin amb mediació de tecnologia o de mitjans informàtics ha d’establir mesures per lluitar contra la bretxa digital. Les mesures poden incloure activitats formatives o mecanismes de suport i ajuda.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe en què es recullin i s’exposin totes les mesures que s’han dut a terme per lluitar contra la bretxa digital, i s’indiquin les hores i/o el pressupost que s’hi ha dedicat, i també els resultats que s’han obtingut.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
30

Accessibilitat

L’empresa adjudicatària ha de garantir l’adequació de rutes alternatives accessibles per a persones amb mobilitat reduïda al llarg de tot el període de les obres.

En aquest sentit, ho ha de comunicar a l’ajuntament perquè aquest en pugui informar la ciutadania.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe previ a la realització de les obres en el qual faci constar la planificació de les rutes alternatives pensant en tots els col·lectius inclosos com a persones amb mobilitat reduïda (persones cegues, persones en cadira de rodes, persones que requereixen ajudes per caminar, etc.).

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
31

Llenguatge inclusiu

L’empresa contractista ha de garantir una execució del servei observant els criteris del llenguatge inclusiu, assegurant que:

  • En les activitats derivades de l’execució del contracte, no es fan servir un llenguatge o imatges sexistes, que atemptin contra la igualtat de les persones amb diversitat funcional de qualsevol mena ni contra els drets de la infantesa, o que no siguin respectuoses amb la cura del medi ambient, la sostenibilitat i els drets dels animals.
  • En la comunicació general no incorre en qualsevol mena de discriminació per raó d’orientació i/o identitat sexual, origen, edat, creences o altres condicions o circumstàncies personals o socials.
  • En les comunicacions derivades de l’execució del contracte, evita l’exaltació de la violència i fomenta la diversitat cultural, fugint dels estereotips negatius perpetuadors de prejudicis.

Mitjà d’acreditació:

En l’inici del contracte, l’empresa adjudicatària ha d’aportar la seva guia de llenguatge inclusiu i no sexista. En cas de no tenir guia, el responsable del contracte pot requerir proves documentals de l’ús del llenguatge inclusiu en totes les comunicacions derivades del servei.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
32

Contractació de persones amb discapacitat

En cas que siguin necessàries noves contractacions per executar el contracte, l’empresa adjudicatària ha de contractar un [...] % de la plantilla o un nombre [...] de persones amb discapacitat reconeguda.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar els contractes relatius a les noves contractacions.

Recomanació d’aplicació:

A l’hora de determinar el percentatge o el nombre de persones amb discapacitat reconeguda, cal prendre en consideració les característiques del servei i no requerir-ne més del 2 %.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
33

Productes de comerç just

L’empresa adjudicatària ha de subministrar almenys el 25 % de productes de comerç just o elaborats per centres especials de treball (CET) o empreses d’inserció sociolaboral, inscrits en els registres corresponents del departament competent en la matèria.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una relació dels productes subministrats i del seu origen, i acreditar-ne la procedència justa amb qualsevol d’aquests segells: Faitrade, WFTO, Naturland Fair, SPP, Fair for Life o similars; o mitjançant l’aportació d’una declaració en què constin l’empresa subcontractada, o la relació d’empreses subcontractades, i la inscripció en el registre corresponent.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
34

Garantir superfície verda

L’empresa adjudicatària ha de substituir les hectàrees d’espai verd afectades per les obres, sigui a la mateixa zona de les obres o en un altre punt del municipi. En aquest sentit, ha de calcular els metres quadrats d’espai verd afectats per les obres i, després d’haver fet una proposta a l’ajuntament, restituir-los al lloc que els tècnics municipals li indiquin. La substitució pot consistir tant en la creació de noves zones verdes amb les mateixes característiques que les zones afectades, com en la naturalització d’un espai ja existent (per exemple, el pati d’una escola, unes cobertes municipals, etc.).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe en el qual es detallin els metres quadrats d’espai verd afectats i els restituïts, i també el percentatge d’espai verd que s’ha creat.

Recomanació d’aplicació:

RECOMANA

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
35

Càlcul d’emissions de CO2

Les empreses adjudicatàries de prestació de serveis vinculats a desplaçaments o viatges han d’informar de totes les alternatives disponibles, considerant tots els mitjans de transport. Cal informar de:

  • Els diversos mitjans de transport disponibles i el seu cost.
  • El temps de durada de cada trajecte, incloent-hi els temps d’espera previs i posteriors als embarcaments, i els trajectes fins a arribar a cada mitjà de transport específic des del punt d’origen sol·licitat.
  • Les emissions de CO2 de cada desplaçament de cada mitjà de transport, utilitzant la calculadora d’emissions de la Diputació de Girona.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa ha de presentar un informe final de tots els desplaçaments duts a terme que reculli el mitjà de transport que s’ha escollit, les possibles alternatives que s’han presentat, el temps, el cost i les emissions de CO2 reals dels desplaçaments.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
36

Mobilitat sostenible

L’empresa ha de presentar un recull d’actuacions per optimitzar la mobilitat dels treballadors i treballadores que prestin servei afavorint l’ús de mitjans de transport alternatius al vehicle privat, racionalitzant l’ús del cotxe i gestionant la mobilitat dels materials.

Al final del contracte s’ha d’acreditar una reducció de l’ús del vehicle privat no inferior al 15 %.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un document que reculli les actuacions que s’han portat a terme o que s’han planificat per optimitzar la mobilitat sostenible dels treballadors i treballadores. Les actuacions s’han de basar en un treball previ de consulta als treballadors i treballadores per detectar els mitjans de transport que fan servir habitualment. La consulta cal repetir-la quan s’acabin les actuacions per observar els canvis que s’han aconseguit.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Subministraments
  • Serveis
37

Reutilització de residus

L’empresa adjudicatària ha d’observar criteris de reutilització in situ dels residus inerts i petris generats en l’execució de l’obra, com, per exemple, el processament de residus excavats en obres d’urbanització per aprofitar-los en el tancament de rases. Cal portar un registre dels tractaments dels materials que s’han utilitzat.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe en què reculli les actuacions de reutilització in situ que s’han portat a terme durant l’execució de l’obra i els quilos de materials que s’han reutilitzat. Cal informar, a més, del percentatge dels materials reutilitzats en la mateixa execució, del percentatge dels materials reciclats i del percentatge dels materials que no s’han pogut reaprofitar ni reciclar.

Recomanació d’aplicació:

Es pot aplicar l’obligatorietat de reutilitzar un percentatge dels residus. Aquest percentatge s’ha de definir de manera consensuada amb l’empresa adjudicatària i observant criteris d’adequació a l’activitat.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
38

Recollida selectiva de residus

 L’entitat contractista ha de garantir el compliment dels requisits següents:

  • Recollida selectiva dels residus, mantenint les diferents fraccions separades per poder-ne fer una gestió correcta.
  • Elaboració d’instruccions de treball que continguin principalment informació ambiental i que siguin accessibles des dels llocs de treball.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe en què estableixi una relació dels mitjans de recollida selectiva que ha posat a disposició del servei i les instruccions de treball amb instruccions ambientals elaborades, aportant-ne una mostra.

Recomanació d’aplicació:

Es pot sol·licitar el càlcul estimat dels residus reciclats en el marc del servei.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
39

Reducció del consum de paper

L’empresa adjudicatària, per reduir el consum de paper, té l’obligació de lliurar tots els documents de treball generats durant el servei o el projecte en format electrònic per correu electrònic o per mitjà d’un servidor (amb enllaços per baixar els documents o per FTP).

En cas que el responsable del contracte consideri necessària la impressió dels documents o que l’empresa ho sol·liciti expressament (com a informes de treball, documents per a reunions, etc.), l’empresa adjudicatària ha d’utilitzar paper 100 % reciclat o paper no reciclat amb un contingut mínim de fibres de gestió forestal sostenible o reciclades del 20 %.

Mitjà d’acreditació:

En relació amb el lliurament de documents a través de mitjans electrònics, al final del període d’execució del servei cal lliurar una relació dels documents que s’han lliurat, identificant el mitjà electrònic pel qual s’han fet arribar.

En relació amb la impressió necessària, l’empresa adjudicatària ha de presentar l’acreditació del tipus de paper que ha utilitzat.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
40

Màquines de venda automàtica (vending)

L’empresa adjudicatària ha de comunicar en les màquines expenedores d’una manera clara i visible la informació següent:

  • Els productes que són d’agricultura ecològica, que no poden ser menys del 5 %.
  • El dipòsit per als envasos i la recuperació d’aquests amb la màquina recuperadora (en les màquines de menjar o begudes envasats).

Les màquines de begudes calentes han de tenir l’opció d’oferir el servei sense got. Sempre que sigui possible, el lliurament del got ha de ser amb un cost afegit, per tal d’afavorir l’ús de gots reutilitzables, i els gots no poden ser de plàstic. Així mateix, els pals de plàstic per remenar les begudes calentes s’han de substituir per pals de fusta.

L’empresa ha de facilitar l’espai de publicitat disponible a les màquines expenedores per a comunicacions relatives a qüestions ambientals (per exemple, respecte a la recollida selectiva correcta dels envasos que es generen, etc.).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar a l’inici del contracte les característiques de la màquina de venda automàtica instal·lada, i segons l’ús d’aquesta ha d’exposar:

  • La relació dels productes que es posen a disposició, indicant els que són d’agricultura ecològica.
  • La relació dels productes envasats i els mitjans de reciclatge que s’han posat a disposició dels usuaris i usuàries.
  • Proves documentals del compliment dels requisits vinculats a les màquines de begudes calentes.

L’empresa adjudicatària ha de presentar al final del contracte una relació de les comunicacions relatives a sensibilitat mediambiental que ha exposat en els seus espais de publicitat, i ha de fer un càlcul estimat del seu impacte a través del nombre de productes venuts.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
41

Seguiment de la retirada d’equips obsolets

L’empresa adjudicatària encarregada de subministrar equipaments informàtics ha de ser també l’encarregada de retirar els equips obsolets i els seus components, i d’assegurar que es gestionen de manera adequada promovent-ne la reutilització o el reciclatge.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe que reculli una descripció dels equips i components obsolets retirats i el seu destí.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
42

Compensació del CO2

Cal que l’execució de la prestació per part de l’empresa adjudicatària tingui un impacte zero quant a emissions de CO2. Qualsevol emissió de CO2 per sobre de zero en l’execució del contracte ha de ser calculada i compensada econòmicament pel contractista.

L’empresa ha de:

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar abans de la fi del contracte una declaració responsable en què especifiqui la prestació executada, les emissions de CO2 que s’han generat, l’equivalent econòmic de les emissions i el certificat de compensació. La tramitació i la comprovació d’aquesta declaració sobre emissions de CO2 l’han de dur a terme la persona responsable del contracte i el mateix proveïdor mitjançant l’aplicació de la calculadora d’emissions de GEH de la Diputació de Girona (disponible aquí).

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Subministraments
  • Serveis
43

Vehicles menys contaminants

L’empresa adjudicatària d’un servei de transport, en cas de substitució d’un vehicle, s’ha d’assegurar que el nou vehicle contribueixi a millorar les característiques de la flota en termes de GEH i d’emissions de contaminants atmosfèrics compresos en l’oferta original.

Mitjà d’acreditació:

El contractista ha de fer un registre de tots els canvis que es produeixin en la flota de vehicles adscrits a l’execució del contracte i l’ha de posar a disposició de l’ens contractant perquè els pugui verificar.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
  • Serveis
44

Gestió dels residus generats per vehicles

L’empresa adjudicatària del subministrament i la gestió de la flota de vehicles municipals ha de garantir una gestió correcta dels abocaments, de les emissions i dels residus generats en les tasques de manteniment.

Respecte a les bateries dels vehicles, en el transcurs del contracte, quan es necessiti fer-ne la substitució, l’empresa adjudicatària ha de lliurar les bateries substituïdes a un gestor de residus perillosos autoritzat per a la preparació per a la reutilització, o a un gestor que tingui un conveni amb un gestor autoritzat per a la preparació per a la reutilització.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar anualment un informe dels vehicles de l’Administració amb la informació següent:

  • El quilometratge de cada vehicle.
  • Els litres d’olis lubrificants canviats, indicant el gestor autoritzat al qual s’han lliurat els olis usats.
  • El nombre de pneumàtics que s’han canviat, indicant el gestor autoritzat al qual s’han lliurat els pneumàtics vells.
  • El nombre de bateries substituïdes, indicant el gestor autoritzat al qual s’han lliurat les bateries gastades.

A més, com a annexos de l’informe també cal aportar:

  • Còpies de les fitxes d’acceptació de residus dels gestors autoritzats.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
45

Gestió de residus amb impacte en la vida marina

Els residus que es generin durant l’execució del contracte s’han de recollir selectivament, vigilant especialment els que tinguin un impacte en la contaminació marina. Els residus assimilables a residus urbans s’han de dipositar en els contenidors urbans de recollida selectiva corresponents. Els residus especials (com ara els olis usats) s’han de gestionar amb un gestor autoritzat.

Mitjà d’acreditació:

A l’inici del contracte, l’empresa adjudicatària ha de presentar una relació dels materials que tenen un impacte especial en la contaminació marina (per exemple, els olis, els plàstics o les aigües utilitzades), els mitjans amb els quals es recolliran i les referències dels gestors autoritzats als quals es lliuraran.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Subministraments
  • Serveis
46

Utillatge reciclable de càterings

Les empreses adjudicatàries de contractes relatius a la celebració de refrigeris i festes han d’observar les indicacions següents:

  • La vaixella, la cristalleria i la coberteria han de ser reutilitzables (de vidre, de porcellana o de metall).
  • Els tovallons han de ser de paper 100 % reciclat o de tela.
  • Les estovalles han de ser de tela.
  • Les begudes fredes (refrescs, sucs, etc.) s’han de subministrar en envasos de vidre individuals o en vasos i copes de vidre omplerts a partir d’envasos de format més gran o mitjançant un dispensador o tirador.

Mitjà d’acreditació:

A l’inici del contracte, l’empresa adjudicatària ha de presentar una relació dels materials de vaixella, cristalleria, coberteria, tovallons, estovalles, etc., que es faran servir per a la celebració.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
47

Reducció de l’embalatge

L’empresa adjudicatària ha d’assegurar que els productes tinguin el mínim d’embalatge possible i, si tenen embalatge, que el 100 % sigui de material reciclat (plàstic o cartó).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una descripció de les característiques dels embalatges realitzada pel fabricant o pel subministrador.

Recomanació d’aplicació:

RECOMANA

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
48

Protecció dels arbres i els arbustos durant les obres

En qualsevol treball en el qual les operacions o els passos de vehicles i màquines es faci en terrenys on hi hagi arbres a prop, abans del començament dels treballs se n’han de protegir els troncs fins a una altura no inferior a 3 m des del sòl amb taulons lligats amb filferros. Aquestes proteccions s’han de retirar una vegada s’hagi acabat l’obra.

Els arbres i els arbustos també s’han de protegir de manera efectiva dels cops i de la compactació de l’àrea d’extensió de les arrels. Quan s’obrin clots o rases pròximes a plantacions d’arbratge, l’excavació no s’ha d’acostar al peu de la plantació, sinó que s’ha de fer a una distància igual a 5 vegades el diàmetre de l’arbre a l’altura d’1,20 m i, en tot cas, aquesta distància ha de ser sempre superior a 0,50 m. En els casos en què en l’excavació es trobin arrels de gruix superior a 5 cm, s’han de tallar amb una destral deixant-hi talls nets i llisos, i a continuació s’han de pintar amb qualsevol cicatritzant dels que hi ha en el mercat.

S’ha de procurar que l’època d’obertura de rases i clots pròxims a l’arbratge que cal protegir sigui la de repòs vegetal (desembre, gener i febrer). Quan en una excavació de qualsevol mena resultin afectades arrels d’arbratge, s’han de tornar a tapar en un termini no superior a tres dies des del moment que es van deixar descobertes, i tot seguit s’han de regar.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar, en el moment del replanteig, el pla i els dispositius de defensa a la direcció d’obra per tal que els avaluï i, si escau, els aprovi, incloent-hi la delimitació de les superfícies que s’han d’alterar, tant per a la mateixa excavació com per a les pistes de treball, les superfícies auxiliars, les zones de préstecs, les àrees de dipòsit temporal de terra o de sobrants, i el condicionament del terreny dels sobrants definitius.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
49

Optimització de l’ús de l’aigua de reg

L’empresa adjudicatària ha d’observar les pràctiques de reg següents:

  • S’ha de fer servir aigua no potable (freàtica, pluvial o grisa) si l’Administració ho exigeix, tot posant-la a la disposició de l’adjudicatari.
  • Quan es posin plantes noves, l’adjudicatari, a petició de l’Administració, n’ha de proposar la millor distribució possible, agrupant-les segons les necessitats hídriques de cada espècie i barrejant-hi plantes complementàries com a repel·lents d’insectes o malalties.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe en què indiqui els litres d’aigua utilitzats per a reg i l’origen de l’aigua, classificant-la, com a mínim, en freàtica, pluvial i grisa.

L’empresa adjudicatària ha de presentar un document de planificació i col·locació de les noves plantes adquirides com a condició prèvia a l’autorització per fer-ne la compra.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
50

Flora autòctona

L’Administració ha de demanar al llarg de l’any l’adquisició de plantes de temporada o la substitució de les plantes existents per altres més adaptades a les condicions climàtiques de la zona. En aquests moments, l’empresa ha de revisar la llista de les plantes proposades inicialment i establir alternatives en els casos oportuns, principalment fomentant l’ús d’espècies no invasores adaptades a la zona que permetin augmentar la biodiversitat vegetal i animal.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar, a la fi del contracte, una relació dels processos de substitució de plantes que s’han dut a terme, en la qual s’ha d’indicar la planta inicial que hi havia, la nova planta que s’hi ha posat i els criteris que vinculen el canvi que s’ha fet a l’adaptació a les condicions climàtiques de la zona.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
  • Serveis
51

Ús de fusta sostenible

L’empresa adjudicatària, en el cas de subministrar productes elaborats amb fusta, ha d’acreditar l’adquisició de productes elaborats 100 % amb fustes que tinguin la certificació de gestió forestal sostenible o la certificació de fusta reciclada.

Alhora, els certificats de gestió forestal sostenible (FSC, PEFC o equivalents) s’han d’utilitzar per validar l’origen legal de la fusta, per tal de combatre la tala il·legal i el comerç de fusta i productes de fusta que se’n deriven, en línia amb el Pla d’Acció FLEGT de la Unió Europea i el Reglament europeu de la fusta (EUTR2).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar una relació dels productes subministrats i elaborats amb fusta en la qual es faci constar la certificació específica de cada producte, sigui de gestió sostenible o reciclada.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Subministraments
52

Prevenir paradisos fiscals

L’empresa adjudicatària, incloses les filials o empreses vinculades que executin el contracte, es compromet a executar el contracte amb criteris d’equitat i transparència fiscal, per la qual cosa els ingressos o beneficis procedents d’aquest contracte públic han de ser íntegrament declarats i tributats d’acord amb la legislació fiscal vigent, sense que en cap cas es puguin utilitzar domicilis fiscals inclosos en algun país de la llista de paradisos fiscals establerta per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) o la Comissió Europea, bé sigui de manera directa o a través de les empreses filials.

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària i, si s’escau, les empreses subcontractades estan obligades a presentar una declaració responsable en la qual es comprometin a complir rigorosament la legislació tributària, laboral i de seguretat social, i, específicament, a no fer operacions financeres contràries a la normativa tributària en països que no tinguin normes sobre control de capitals i siguin considerats paradisos fiscals per la Unió Europea.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Subministraments
  • Serveis
53

Procés participatiu de millora

En la prestació del servei, l’empresa adjudicatària ha de dur a terme almenys un procés participatiu amb una mostra representativa dels destinataris i destinatàries del servei per incorporar millores en la seva prestació. Ha d’incorporar almenys una millora de les proposades al llarg del procés participatiu.

A l’hora de definir el procés participatiu i la mostra de persones que s’hi ha d’involucrar, és important prendre en consideració el tipus de servei (per exemple, el servei d’atenció a domicili, una enquesta o una reunió de treball amb una mostra de famílies usuàries).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha d’aportar un informe amb el procés que s’ha portat a terme, la seva metodologia i els participants, així com els resultats que s’han obtingut i la repercussió que han tingut en el servei.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis
54

Recull de dades d’indicadors

L’empresa adjudicatària ha de recollir dades relatives als indicadors següents, vinculats a la sostenibilitat, a l’inici i al final del contracte:

  • Hores de formació al personal contractat en l’àmbit de l’Agenda 2030 i/o gènere i nombre de persones formades.
  • Llocs de treball que s’han creat; percentatge d’estabilitat del personal.
  • Consum d’aigua (m3).
  • Consum d’energia (kWh).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe en el qual reculli el resultat dels indicadors a l’inici i al final del contracte, i n’expressi, també, la variació.

ODS en els quals es pot aplicar:

Contractes on es pot aplicar:

  • Obres
  • Serveis
55

Col·laboració amb entitats locals

L’empresa adjudicatària, en la prestació del servei, ha d’impulsar sinergies amb les entitats socials o ambientals del territori per compartir coneixements, experiència, tecnologia o recursos. Com a mínim, s’ha d’exigir un acord de col·laboració amb una entitat del municipi (per exemple, en la prestació de serveis de formació, oferir un percentatge de places per a usuaris d’entitats socials, o en la prestació de serveis de menjador, establir convenis amb entitats d’intermediació laboral per incorporar col·lectius en risc).

Mitjà d’acreditació:

L’empresa adjudicatària ha de presentar un informe en què reculli les actuacions que ha dut a terme i els resultats que ha obtingut.

ODS en els quals es pot aplicar:

tots, depenent de la temàtica en la qual es generin les sinergies.

Contractes on es pot aplicar:

  • Serveis