El confinament derivat de la COVID-19 ha esdevingut també una oportunitat per ampliar el coneixement, sobretot gràcies a les possibilitats i al gran ventall de recursos que ofereix Internet. En aquest context, les persones que vulguin aprofundir en la llengua, en general, i en el llenguatge administratiu, en particular, disposen d'una eina en línia rigorosa: el Llibre d'estil de la Diputació de Girona (http://www.ddgi.cat/llibreEstil). Aquest és un instrument útil per a consultes d'aspectes lingüístics i convencionals que generen dubtes a l'hora de redactar documents administratius i protocol·laris i comunicacions diverses, com ara correus electrònics, certificats, actes de sessions, notes de premsa, cartes, convenis i invitacions, entre d'altres. Les solucions que s'hi ofereixen són pràctiques i raonades, sense explicacions excessivament teòriques, i s'hi inclouen exemples i models de referència.
El Llibre d'estil de la Diputació de Girona va néixer ara fa deu anys com a iniciativa dels Serveis Lingüístics de la mateixa corporació, que vetllen per la correcció de les comunicacions i per la unitat de criteri en els usos lingüístics de la Diputació i dels organismes que en depenen. Inicialment, se'n va fer una versió impresa, en format de llibre, que es va distribuir de manera gratuïta als 221 ajuntaments i als 8 consells comarcals de la demarcació, al personal de la Diputació i del seu grup institucional, i a la xarxa de biblioteques.
El llibre es va concebre amb l'objectiu de contribuir a millorar els textos i tots els aspectes vinculats a la comunicació de l'activitat de la corporació. I amb aquesta finalitat, es va gestar perquè es convertís en una font de consulta per a les persones vinculades a la Diputació que redactessin textos, per al personal de les administracions locals i també per a assessors lingüístics, entitats i empreses.
El primer pas per elaborar el Llibre d'estil va ser fer una anàlisi exhaustiva de la documentació produïda des de la Diputació, i dels aspectes que solen provocar dubtes a les persones que redacten aquests textos. A partir d'aquest estudi i dels punts en què es van detectar més problemes, es van plantejar les propostes, recomanacions i orientacions que nodreixen el llibre.
Des de l'any 2014, el Llibre d'estil de la Diputació de Girona també té una versió en línia, i els continguts que s'hi ofereixen es presenten en dos grans blocs:
1. La llengua a la Diputació, un element d'imatge institucional, en què es recullen aspectes de presentació i de redacció, i s'ofereixen recomanacions per conferir als textos unes característiques generals de qualitat (un estil adequat). Inclou els apartats següents:
- Presentació de textos i orientacions d'estil
- Usos no sexistes i llenguatge no discriminatori
- Els signes de puntuació
- Les abreviacions
- Les majúscules i les minúscules
- Els tractaments protocol·laris i de respecte
2. La documentació administrativa i protocol·lària, en què s'ofereixen orientacions per ajudar a redactar els documents més usuals a l'Administració local, que s'acompanyen d'un esquema i d'un exemple (o més d'un) de cada document. Inclou els apartats següents:
- Característiques del llenguatge administratiu
- Els documents administratius
- Els documents protocol·laris
D'altra banda, el Llibre d'estil en línia inclou un espai de dubtes freqüents i un recull de temes destacats. A més, des del mateix web del Llibre d'estil els usuaris poden consultar el Vet Aquí!, el butlletí lingüístic de la Diputació de Girona, i subscriure-s'hi.