Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Sastres Paperers, SC

C/ Concòrdia de les Aigües de l'Estany, 1
Banyoles - Pla de l'Estany
Telèfon: 653447147
Fax: -
info@sastrespaperers.com
www.sastrespaperers.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Paper blanc: ofici i tradició


Descripció breu:

En aquest recorregut per la història del paper des de la invenció fins a l'actualitat, us ensenyarem el molí paperer de la Farga, parlarem de la indústria manufacturera de la comarca, del paper que hi ha tingut l'aigua de l'Estany, i valorarem l'herència dels oficis tradicionals. Coneixerem els diferents tipus de paper i els seus usos. Després fareu el vostre propi full mentre us expliquem com elaborem el paper a mà i, en acabat, us el podreu endur a l'escola o a casa vostra.


Lloc o equipament:

Molí de la Farga. Edifici de l'antiga farga d'aram i molí paperer Escatllar.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

2 h 30 min


Preu/alumne original:

5.85 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

3.35 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Situar el paper en el context històric: la ruta del paper. 2. Conèixer tot el procés de fabricació del paper artesanal. 3. Aprendre què és el paper: les matèries primeres, la realització, el tractament, com se li dona color i textura. 4. Valorar el paper tenint-ne en compte les qualitats i utilitats. 5. Educar en l'ús sostenible del paper.


Descripció de l'activitat:

Durant l'activitat, presentarem dues mostres del patrimoni industrial manufacturer de la comarca: la farga d'aram i el molí paperer. Explicarem els diferents usos que ha tingut l'edifici i plantejarem supòsits d'altres usos del molí paperer per sensibilitzar els alumnes envers la conservació del patrimoni. A continuació, reproduirem la distribució de tasques d'una tina en un molí paperer tradicional. Els membres de l'equip faran d'alabrent, de ponedor i de llevador (tasques en l'ofici de paperer). Després del premsatge, els alumnes s'enduran a l'escola el paper acabat de fer, on l'acabaran d'assecar i d'intervindre.


Materials utilitzats:

- Sedàs per elaborar artesanalment el paper, saials (feltres), fibres vegetals. - Tines, premsa, mostra de diferents tipus de paper, figura de la paperina, plafó del recorregut de l'aigua de l'estany al mar, llibres i documentació.


Mecanismes d'avaluació:

Enquesta de valoració que han de fer les escoles; avaluació de la dinàmica de grup durant el transcurs de l'activitat (evolució dels nivells d'atenció, concentració en les tasques, participació proactiva); ritme amb què es desenvolupa l'activitat; avaluació oral que en fa el mateix grup, i la qualitat del producte final.


Observacions:

Els grups de secundària i de nivells superiors poden utilitzar els telèfons mòbils per cercar la informació que els demanem, amb la qual prepararan una presentació per explicar als companys el resultat de les seves investigacions. Hem augmentat la durada d'algunes activitats per tal de poder realitzar-les a un ritme més adequat als nens i joves, de manera que puguem aprofundir en alguns continguts mentre s'experimenta.