Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Un safari urbà: biodiversitat urbana
Descripció breu:
Es comença l'activitat amb una xerrada participativa (presentació projectada) en què es posen en context el medi urbà i les espècies que hi viuen. Els alumnes han de planificar un «safari urbà»: fan una tria i recerca d'informació de les espècies que volen observar. El safari urbà és guiat per l'educador/a i s'hi observen plantes i animals urbans de l'entorn proper a l'escola. A l'escola es conclou el taller discutint quines accions podem dur a terme per fomentar la biodiversitat urbana.
Lloc o equipament:
Escola i entorn proper a l'escola.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h i 30 min
Preu/alumne original:
6 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
3.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
Donar a conèixer l'ecosistema urbà i la seva biodiversitat, i promoure'n la necessitat de conservació.
Partim de la premissa que la conservació de la natura comença a casa, com tantes altres bones pràctiques. Amb els coneixements que s'adquiriran, l'alumnat ha de ser capaç del següent:
a) Proposar accions per afavorir la biodiversitat urbana.
b) Reconèixer i distingir espècies urbanes que són bones per a l'ecosistema urbà i les que constitueixen plagues.
c) Consolidar un sentiment de respecte cap al medi natural en tots els àmbits.
Descripció de l'activitat:
1. Es comença l'activitat amb una presentació i seguidament es comenta de manera participativa què saben els alumnes de la fauna i la flora urbanes (20 min). 2. A continuació, es fa una xerrada també participativa (presentació en pantalla) per descriure les singularitats del medi urbà i donar a conèixer les espècies representatives de dins dels pobles i ciutats (40 min). 3.Treballant en grups, s'elabora una llista de 6 espècies que vulguin conèixer, 3 plantes i 3 animals, que constituiran l'objecte de la seva recerca durant la sortida de «safari urbà», i fan una petita recerca d'informació (30 min). 4. El safari urbà es fa a l'entorn proper de l'escola i és guiat per l'educador/a. En aquesta sortida es vol aguditzar l'observació del medi urbà, a l'aire lliure, per part dels alumnes. Els grups han de detectar les espècies que han seleccionat i prendre notes a la llibreta de camp (60 min). 5. A l'escola es fa una cloenda participativa i amb propostes per fomentar la biodiversitat urbana (60 min).
Materials utilitzats:
Presentació en Powerpoint; llibres, fitxes i manuals d'espècies urbanes; llibreta de camp; material de mostra per al foment de la biodiversitat: caixes niu, menjadores.
Mecanismes d'avaluació:
Per al centre educatiu, avaluació mitjançant la diana d'avaluació global dels aprenentatges assolits, que es facilita adaptada als objectius de l'activitat. Per a l'entitat, enquesta normalitzada de la Diputació de Girona.
Observacions:
Cal disposar d'una aula amb projector per a la presentació inicial. Es recomana treballar la temàtica de la biodiversitat a l'escola uns dies abans del taller.