Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
El mar ve a l'escola
Descripció breu:
El mar ve de visita a l'escola! Mitjançant microorganismes vius, col·leccions d'organismes secs i material de laboratori, ens transformarem en biòlegs marins i descobrirem tot allò que s'amaga sota l'aigua sense moure'ns de classe.
Lloc o equipament:
Aula o laboratori del centre escolar.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: No
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h
Preu/alumne original:
4 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
2.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer de primera mà els organismes que viuen al mar;
2. Apropar el medi marí a les escoles;
3. Conscienciar sobre el respecte cap al medi natural;
4. Conèixer les adaptacions dels organismes marins;
5. Aprendre a identificar espècies fent servir una clau dicotòmica;
6. Descobrir els microorganismes que poden habitar en una gota d'aigua de mar;
7. Fomentar el pensament crític;
8. Fomentar el treball en equip.
Descripció de l'activitat:
L'activitat està adaptada a tots tres cicles d'educació primària, fet que implica petites variacions en els conceptes explicats i la metodologia emprada d'acord amb el nivell corresponent. Aproparem els alumnes als ecosistemes marins fent-los passar per 4 estacions: «Els més petits», on observarem amb lupes binoculars els microorganismes que es troben entre les algues i n'analitzarem les característiques; «Col·leccions seques», on identificarem restes d'organismes secs aprenent a fer servir una clau dicotòmica; «Troba l'intrús», on haurem de relacionar diferents fitxes entre si amb imatges i descripcions d'organismes marins i haurem de trobar la fitxa sense parella, i «Memory», on aprendrem els noms científics de diferents algues a través d'un joc a cegues.
Materials utilitzats:
Safates, pipetes Pasteur, plaques de Petri, lupes de mà, pinces, lupes binoculars, microorganismes marins vius, algues fresques, col·leccions seques d'organismes marins i fitxes per a cada estació.
Mecanismes d'avaluació:
Una vegada finalitzada l'activitat, la Diputació lliura una enquesta de valoració als professors i Xatrac en lliura una altra als monitors.
L'equip educatiu es reuneix per valorar i avaluar els resultats de les enquestes sobre l'activitat realitzada pel que fa a l'organització, els continguts, la metodologia i els materials. S'obre una fitxa d'observacions en la qual es recullen els aspectes que cal millorar.
Observacions:
En cas de no disposar de laboratori, l'activitat es pot adaptar sense problemes a una aula normal. Només és necessari poder dividir-la en 4 espais i els alumnes en 4 grups. Es valora si l'aula té pica amb aixeta.