Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Els ocells de l'entorn de l'escola: sessió d'anellament científic
Descripció breu:
A la primera part de l'activitat, en l'entorn proper a l'escola els assistents viuen en persona com es fa una sessió d'anellament científic d'ocells, conduïda per un anellador/a expert i alhora educador/a. Podran veure com es capturen els ocells i observar-los molt de prop. Durant la manipulació dels ocells estudiats, es plantegen preguntes sobre l'anatomia i la biologia de les espècies capturades i de les aus en general. A la segona part, s'obre una «caixa museu» amb una col·lecció de cranis, potes i plomes que els alumnes podran manipular i examinar.
Lloc o equipament:
Entorn proper a l'escola.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h i 30 min
Preu/alumne original:
10 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Descobrir als assistents la diversitat d'aus del seu entorn proper; 2. Donar a conèixer els aspectes singulars de l'anatomia de les aus; 3. Despertar l'interès dels alumnes per l'estudi científic de l'entorn natural i fer-los participar en la presa de dades dels ocells capturats; 4. Introduir-los sobre quins factors intervenen en la pèrdua de biodiversitat de les aus i d'altres grups d'animals; 5. Fomentar el respecte cap a la fauna silvestre i conscienciar sobre la necessitat de conservar-ne els hàbitats.
Descripció de l'activitat:
Primera part: 1. Presentació i introducció participativa sobre els mètodes d'estudi d'ocells existents. Explicació de l'anellament i les seves aplicacions.
2. Visita als paranys, on es recullen els ocells capturats, per conèixer l'hàbitat on s'han parat les xarxes i on viuen els ocells a estudiar.
3. Manipulació dels ocells a la zona d'anellament, durant la qual es van plantejant preguntes sobre l'anatomia i la biologia de les espècies capturades i de les aus en general, que els participants han d'anar resolent dialogant entre ells. Introducció al mètode científic: les aus són sexades, datades i mesurades i se'n recullen totes les dades a la llibreta de camp. Observació de prop individual dels ocells per copsar les característiques singulars de cada espècie i alliberament al medi natural. Segona part: 1. Obertura de la «caixa museu», amb una col·lecció de rastres per manipular.
Materials utilitzats:
Per a l'anellament científic: xarxes japoneses, material d'anellament (anelles, alicates, regles, balança). Ocells silvestres i caixa museu. Opcional: llibreta de camp.
Mecanismes d'avaluació:
Per al centre educatiu, avaluació mitjançant la diana d'avaluació global dels aprenentatges assolits, que es facilita adaptada als objectius de l'activitat.
Per a l'entitat, enquesta normalitzada de la Diputació de Girona.
Observacions:
És una condició necessària que l'activitat es dugui a terme en un entorn periurbà proper a l'escola, a un màxim de 20 minuts caminant del centre. Es recomana treballar a l'escola la temàtica de les aus uns dies abans de la sortida.