Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
D'aquí o d'allà?: espècies exòtiques invasores
Descripció breu:
El taller està pensat per donar a conèixer la problemàtica de les espècies exòtiques invasores i de les més representatives a Catalunya. A la primera part, se'n fa una presentació introductòria en pantalla i posteriorment es treballa en grup per fer una petita recerca d'una de les espècies mostrades. El treball acaba amb la confecció d'un retrat descriptiu de l'espècie i una presentació a la resta del grup. La segona part consisteix en un joc de taula, «Torre d'equilibri», per conèixer els desequilibris ecològics que provoquen aquestes espècies.
Lloc o equipament:
Centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h i 30 min
Preu/alumne original:
7 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Donar a conèixer la problemàtica de les espècies invasores; 2. Proposar solucions i accions per prevenir els problemes originats per les espècies exòtiques invasores; 3. Conscienciar del procés de pèrdua de biodiversitat actual; 4. Fomentar el valor i la necessitat de conservar els ecosistemes i les espècies autòctons.
Descripció de l'activitat:
1. Es comença amb una presentació i seguidament es comenta el que saben els participants de les espècies exòtiques invasores.
2. Mitjançant una petita xerrada, es donen a conèixer les espècies exòtiques invasores més rellevants de les comarques de Girona (tortuga de Florida, cotorreta grisa, vespa asiàtica, visó americà, coipú...). 3. Es fan grups i cadascun tria una de les espècies. En fan una petita recerca que guia l'educador/a, en la qual recullen informació sobre el país d'origen, la via d'introducció i els impactes que genera l'espècie triada. Amb tota aquesta informació, elaboren una fitxa de l'espècie amb un dibuix que presenten a la resta del grup.
4. La sessió acaba amb un joc de taula que els ajuda a conèixer moltes altres espècies i a resoldre dubtes del que cal fer davant d'aquesta problemàtica.
5. Si a l'entorn de l'escola hi ha presència d'espècies exòtiques invasores, es pot proposar una petita sortida per visitar la zona afectada.
Materials utilitzats:
Presentació en Powerpoint; llibres, fitxes i manuals d'espècies invasores; joc de taula amb peces de fusta («Torre d'equilibri») i preguntes sobre les espècies exòtiques invasores.
Mecanismes d'avaluació:
Per al centre educatiu, avaluació mitjançant la diana d'avaluació global dels aprenentatges assolits, que es facilita adaptada als objectius de l'activitat.
Per a l'entitat, enquesta normalitzada de la Diputació de Girona.
Observacions:
Cal disposar d'una aula amb projector per a l'inici de l'activitat. Es recomana treballar a l'escola la temàtica de les espècies invasores uns dies abans del taller.