Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Associació Mediambiental Xatrac

Urb. Font de Sant Llorenç (bústia 39)
Lloret de Mar - Selva
Telèfon: 670293265
Fax:
educacio@lacasadelmar.cat
www.xatrac.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

El mar ve a l'institut


Descripció breu:

El mar ve de visita a l'institut! Mitjançant microorganismes vius, col·leccions d'organismes secs, reaccions químiques i material de laboratori, ens transformarem en biòlegs marins i descobrirem tot allò que s'amaga sota l'aigua sense moure'ns de classe.


Lloc o equipament:

Aula o laboratori del centre escolar.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: No

Educació secundària: Si

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

2 h


Preu/alumne original:

4 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

2.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Conèixer de primera mà els organismes que viuen al mar; 2. Apropar el medi marí a les escoles; 3. Conscienciar sobre el respecte cap al medi natural; 4. Conèixer les adaptacions dels organismes marins; 5. Aprendre a identificar espècies fent servir una clau dicotòmica; 6. Descobrir els microorganismes que poden habitar en una gota d'aigua de mar; 7. Comprovar les conseqüències de l'acidificació dels oceans. 8. Entendre el mètode científic; 9. Fomentar el pensament crític; 10. Fomentar el treball en equip.


Descripció de l'activitat:

L'activitat s'ofereix a tots els nivells d'educació secundària, fet que implica petites variacions en els conceptes explicats i la metodologia emprada per tal d'adaptar-la al nivell corresponent. Aproparem els alumnes als ecosistemes marins. Començarem amb una presentació interactiva sobre els principals grups d'organismes marins. Després passarem per 5 estacions: «Els més petits», on observarem amb lupes binoculars els microorganismes que es troben surant a l'aigua i n'analitzarem les característiques; «Col·leccions seques», on identificarem restes d'organismes secs aprenent a utilitzar una clau dicotòmica; «Memory», on aprendrem els noms científics de diferents algues a través d'un joc a cegues; «Qui es menja a qui?» on entendrem el funcionament de les xarxes tròfiques i com la seva alteració pot afectar l'ecosistema, i «Problemes», on aprendrem els efectes que té l'acidificació dels oceans mitjançant un experiment en què posarem en pràctica el mètode científic.


Materials utilitzats:

Presentació digital interactiva, safates, pipetes Pasteur, pinces, lupes binoculars, microorganismes marins vius, algues fresques, col·leccions seques d'organismes marins, plaques de Petri, lupes de mà, pots, aigua de mar, vinagre, esquelets d'eriçons, closques de mol·luscs i fitxes per a cada estació.


Mecanismes d'avaluació:

Una vegada finalitzada l'activitat, la Diputació lliura una enquesta de valoració als professors i Xatrac en lliura una altra als monitors. L'equip educatiu es reuneix per valorar i avaluar els resultats de les enquestes sobre l'activitat realitzada pel que fa a l'organització, els continguts, la metodologia i els materials. S'obre una fitxa d'observacions en la qual es recullen els aspectes que cal millorar.


Observacions:

En cas de no disposar de laboratori, l'activitat es pot adaptar sense problemes a una aula normal (és necessari tenir projector). Només cal poder dividir-la en 5 espais i els alumnes en 5 grups. Es valora si l'aula té pica amb aixeta.