Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Terracotta Museu

C/Sis d'octubre, 99
Bisbal d'Empordà, la - Baix Empordà
Telèfon: 972642067
Fax:
reserves.terracotta@labisbal.cat
http://www.terracottamuseu.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Del museu a l'obrador


Descripció breu:

En aquesta visita combinada, els alumnes podran descobrir dos espais, primer el Terracotta Museu, i després un dels obradors de ceràmica actius de la Bisbal. En la visita al Museu, els alumnes descobriran com era el procés tradicional d'elaboració d'un atuell de ceràmica, des de l'extracció dels materials fins a la sortida del forn. Però la ceràmica de la Bisbal no és només cosa del passat, i també volem descobrir com són actualment els obradors de la Bisbal, com han canviat amb el pas del temps i com es treballa l'argila avui en dia.


Lloc o equipament:

Terracotta Museu i obrador de ceràmica de la Bisbal.


Nivell educatiu:

Educació infantil: Si

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

2 h


Preu/alumne original:

7.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Descobrir el procés complet de fabricació de la ceràmica de la Bisbal. 2. Entendre la importància social que va tenir a la Bisbal. 3. Entendre la importància de la ceràmica en el passat. 4. Descobrir l'edifici de la Terracotta. 5. Tenir un primer contacte amb els professionals de la ceràmica. 6. Analitzar els diferents passos que ha de fer un ceramista. 7. Descobrir la realitat actual d'un obrador. 8. Analitzar l'estat de salut del sector de la ceràmica de la Bisbal. 9. Descobrir el potencial creatiu de la ceràmica.


Descripció de l'activitat:

Per fer ceràmica es necessita poder modelar l'argila, i una manera que s'ha utilitzat des de temps molt antics és el torn. Aquí al Museu en podem veure alguns dels més antics, en què una gran roda, la pala, era accionada pel peu, que feia rodar un plat metàl·lic superior, el rodell, on el terrisser posava l'argila, i ajudant-se amb la inèrcia de la roda que girava, començava a tornejar. Podem veure moltes peces modelades al torn i les descobrirem. Al torn es poden fer peces esfèriques que són buides per dins. Aquí veiem com són les peces acabades i cuites, però sabeu com es comencen? Anem a un obrador, on un terrisser ens ensenyarà com modela les peces. Podreu preguntar-li el que voleu saber, i ja veureu que sembla una cosa màgica quan el terrisser torneja, i de les seves mans i d'un pastó d'argila creix una peça d'una manera extraordinària.


Materials utilitzats:

-


Mecanismes d'avaluació:

S'estableixen els mecanismes d'avaluació permanent del projecte educatiu i de les activitats, les quals preveuen l'avaluació inicial, l'avaluació del procés de l'activitat i l'avaluació final. Es faran enquestes a alumnes, professors i educadors (vegeu el projecte educatiu i l'annex 10: models d'enquesta). Es recolliran les dades de les diferents avaluacions, qualitatives i quantitatives, a través del buidatge de les enquestes i l'elaboració de gràfiques estadístiques per fer les propostes de millora.


Observacions: