Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Associació Atzagaia

C/ Pau Casals, núm. 9
Bisbal d'Empordà, la - Baix Empordà
Telèfon: 628819820
Fax: -
atzagaia@gmail.com
www.atzagaia.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Que venen els romans! De l'oppidum a la civitas


Descripció breu:

Al poblat iber de la muntanya de Sant Julià de Ramis i al territori que l'envolta podem observar-hi allò que anomenem la romanització del territori, l'arribada dels romans i els seus contactes amb la població indígena, els ibers. Mitjançant l'observació i la indagació a través del jaciment arqueològic i de diferents materials de suport, descobrirem les característiques de cada societat i tot el que els romans van deixar al territori. També elaborarem una peça de fang amb motlle.


Lloc o equipament:

Castellum Fractum de la muntanya de Sant Julià de Ramis


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

Mitja jornada


Preu/alumne original:

6 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

3.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Situar en la línia del temps les societats ibera i romana, i conèixer-ne les característiques principals. 2. Valorar el patrimoni arqueològic i les restes arqueològiques com a font d'informació. 3. Interpretar el passat aplicant procediments de recerca arqueològica, arqueologia experimental i altres disciplines científiques. 4. Establir vincles entre l'entorn natural i les societats humanes al llarg del temps.


Descripció de l'activitat:

L'educadora introduirà l'alumant en l'espai arqueològic on ens situem i la cronologia. Tot seguit, en petits grups de treball, els alumnes portaran a terme una dinàmica de recerca al jaciment arqueològic i de descoberta de les diferències i aportacions entre ibers i romans: habitatges, materials constructius, alimentació, llengua i escriptura, cultura material, rituals i creences, comerç... Per fer-ho s'anirà resseguint un itinerari i es proporcionarà a cada grup de treball un diari dossier i un seguit de materials de suport que necessitaran als diferents espais. En acabar, cada grup exposarà un dels àmbits indagats, i tot seguit cada alumne es farà una peça de fang amb motlle, seguint la tècnica de la producció massiva dels romans.


Materials utilitzats:

Dossiers de treball per a cada grup, imatges i il·lustracions de recreació de l'espai arqueològic, diferents pedres i minerals, tovots, cereals i llavors, plom escrit, tauleta de cera, estil, reproduccions ceràmiques iberes i romanes, d'estris i eines, de monedes, de fíbules o figuretes, motlles, fang, punxons.


Mecanismes d'avaluació:

Els aprenentatges dels alumnes es poden avaluar mitjançant els diaris de l'activitat on han d'anar anotant els resultats que extreuen. L'avaluació dels docents sobre l'activitat es farà amb les enquestes del programa Indika.


Observacions: