Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
El Parc Natural del Montseny i els seus ecosistemes
Descripció breu:
Sortida a diferents ecosistemes de la vessant gironina del Montseny, en què es coneixeran els elements que formen part d'aquests ecosistemes mitjançant l'observació, l'anàlisi crítica i el raonament deductiu, i es reconeixeran les relacions que s'hi produeixen.
Lloc o equipament:
Boscos del Parc Natural del Montseny, a Viladrau.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
3 h i 30 min
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Afavorir l'observació, la investigació, l'ús del mètode científic i l'objectivitat; 2. Fomentar el raonament deductiu i l'anàlisi crítica; 3. Descobrir la complexitat i la riquesa dels ecosistemes; 4. Afavorir actituds de respecte per l'entorn; 5. Gaudir de l'aspecte lúdic de la sortida.
Descripció de l'activitat:
10.30 h: arribada.
11.00 h: inici de l'activitat i distribució dels alumnes en grups, cadascun dels quals visitarà un ecosistema diferent.
11.05 h: «Què en sabem?», activitat que permet saber quins coneixements previs tenen els alumnes dels ecosistemes del Montseny i el seu funcionament i compartir-los. Inici de la sortida. Cada grup farà una passejada tranquil·la per un ecosistema diferent, escollit entre els més representatius de la vessant gironina del Montseny. A partir dels diferents tipus de sòl, s'observaran i s'analitzaran els elements que formen part de l'ecosistema i les relacions que s'hi produeixen, mitjançant l'anàlisi crítica i el raonament deductiu. En acabar, cada alumne, individualment, omplirà un full de treball com a resum de l'activitat.
13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió final conjunta, i resolució de dubtes mitjançant el diàleg entre els alumnes i amb l'educador/a.
14.00 h: comiat.
Materials utilitzats:
Llapis, gomes, maquinetes, suports rígids, fulls de treball, fitxes de fauna i bossetes de mostres.
Mecanismes d'avaluació:
Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.
Observacions:
1. Cal contactar telefònicament amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell de les proves, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola. 2. Com a activitat opcional, es pot confeccionar un mural resum.