Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Educa Viladrau

Pg. Farigoles, 3 bis
Viladrau - Osona
Telèfon: 619369081
Fax:
educa@educaviladrau.com
www.educaviladrau.com
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Rastres i petjades, una manera de «veure» els animals


Descripció breu:

Sortida guiada per conèixer alguns dels animals que viuen al Montseny. Haurem de descobrir quins són aquests animals característics mitjançant rastres preparats, sospites i deduccions. Aquesta activitat ens donarà, a més, eines i estratègies per descobrir quins animals s'amaguen al bosc quan fem altres sortides, tant amb l'escola com amb la família.


Lloc o equipament:

Camins, corriols i boscos del Parc Natural del Montseny, a Viladrau.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: No

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

3 h i 30 min


Preu/alumne original:

10.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

8 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Afavorir l'observació directa, la curiositat i la investigació; 2. Reconèixer alguns animals que viuen als boscos del Montseny; 3. Aprendre a reconèixer diferents tipus de rastres; 4. Fomentar l'esperit observador i l'anàlisi crítica davant la realitat; 5. Gaudir de l'aspecte lúdic de l'activitat.


Descripció de l'activitat:

10.30 h: arribada, esmorzar i distribució dels alumnes en petits grups. 11.00 h: «Què en sabem?», activitat que permet saber quins coneixements previs tenen els alumnes i compartir-los. Inici del joc. Els animals són difícils de veure en estat salvatge però en podem cercar el rastre. Durant l'activitat cercarem en grups el rastre de quatre animals del Montseny, amb les pistes dels rastres preparats de cadascun d'aquests animals. El material inclou restes del que mengen, de com es vesteixen i de les femtes, i això facilitarà als alumnes deduir de quin animal es tracta. Una fotografia de mida gran ens permetrà avaluar les nostres sospites i esbrinar la identitat d'aquests animals misteriosos. 13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió final conjunta, i realització d'un full de treball. 14 h: comiat.


Materials utilitzats:

Llapis, gomes, maquinetes, suports rígids, fulls de treball, cabassos amb rastres i petjades classificats dels animals (guilla, gaig, esquirol i senglar) i preparats per poder-los manipular, i fotografies de mida gran.


Mecanismes d'avaluació:

Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.


Observacions:

Cal contactar telefònicament amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell de les proves, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola.