Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Aula de Natura El Meandre

Pladevall 15bis, Can Busquetics / Bústia 67
Cellera de Ter, la - Selva
Telèfon: 621268944
Fax:

https://www.elmeandre.cat/
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Dolmen de Colldegria, entre alzinars i suredes


Descripció breu:

Itinerari per descobrir un dels paratges naturals paisatgísticament més singulars i atractius del sistema Sau-Susqueda-Pasteral: el dolmen de Colldegria. Durant l'activitat farem de naturalistes creant un «quadern de camp» sobre els arbres del bosc mediterrani. Es recolliran dades dibuixant, i es podran prendre algunes mostres. I quan arribem al mirador del dolmen, reflexionarem sobre la bellesa d'aquest desconegut paratge natural tot recordant els impactes d'aquestes grans infraestructures.


Lloc o equipament:

L'activitat es du a terme a Colldegria, muntanya de Canet, a cavall entre el pronunciat revolt de l'embassament del Pasteral i la plana al·luvial que forma el Ter al seu pas per la Cellera de Ter.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

3 h 30 min


Preu/alumne original:

7 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

4.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

- Descobrir uns dels espais naturals paisatgísticament més singulars i atractius del sistema Sau-Susqueda-Pasteral per aprendre a valorar el nostre entorn més proper.
- Aprofundir en el coneixement dels arbres i arbustos més característiques dels boscos mediterranis.
- Potenciar l'observació i la percepció com a elements que faciliten el coneixement i que generen emocions.
- Entendre la influència dels humans en la generació de paisatge, i els efectes de la regulació dels rius.


Descripció de l'activitat:

Aprofitant que la ruta transita per boscos d'alzinars i suredes, farem grups que hauran d'escollir un arbre o arbust per estudiar-lo. Tal com fan els «naturalistes», hauran d'elaborar una mena de quadern de camp on anotaran: el diàmetre del tronc (i l'altura si és possible); dibuixaran les fulles, les flors, els fruits, l'escorça (es pot calcar amb un paper), la silueta, etc. Es poden recollir fulles per al treball posterior a l'aula. Amb tot plegat i el tacte i l'olfacte, intentarem identificar-les i veurem com s'adapten a la sequera i a altres condicions del clima mediterrani. Al dolmen farem una parada per gaudir d'un dels miradors més espectaculars de la Cellera de Ter. Aprofitarem per reflexionar sobre la bellesa d'aquest paratge natural, posant en valor el coneixement del nostre entorn. Es convidarà a una discussió sobre què és el paisatge, la relació home-paisatge, i els efectes de la regulació dels rius i altres problemàtiques d'aquestes infraestructures.


Materials utilitzats:

Cinta mètrica, llapis/bolígraf i quadern de camp, bosses per recollir les mostres de plantes, lupes, prismàtics.


Mecanismes d'avaluació:

En finalitzar l'activitat, cada grup d'alumnes exposa a la resta una de les plantes que ha descobert. El monitor aprofitarà l'exposició per aclarir dubtes i consolidar conceptes. També es farà arribar un formulari electrònic al professorat per avaluar l'activitat i proposar millores.


Observacions:

Aquesta activitat és adient durant tot l'any, fins i tot a l'hivern, ja que la majoria de plantes són perennes. Es demana als participants que duguin calçat i roba adequats. L'itinerari és curt (uns 2 km) i amb poc desnivell (uns 100 m) però hi ha un tram d'uns 150 m amb pendent pronunciat i terreny pedregós, tot i que no és perillós. Per als alumnes d'ESO, es proposa, com a treball a posteriori, usar les aplicacions Plantnet o Arbolap per identificar les fulles i poder fer petits pòsters amb tota la informació recollida per penjar-los a l'aula.