Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Un volcà i el seu entorn
Descripció breu:
Es comprèn el procés de formació del volcà del Montsacopa i s'analitza el paisatge del voltant.
Continguts principals:
1. Descoberta de les parts i la morfologia d'un volcà: el con, el cràter i la xemeneia.
2. L'erupció volcànica.
3. Observació i classificació de roques volcàniques.
4. Els elements del paisatge.
Lloc o equipament:
Volcà del Montsacopa (Olot)
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
4 h
Preu/alumne original:
9.75 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.25 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Comprendre el procés de formació del volcà del Montsacopa i formular una hipòtesi sobre el seu procés eruptiu.
2. Identificar els elements del volcà, del seu entorn i de l'acció transformadora de l'ésser humà. 3. Observar i aprendre a classificar les principals roques volcàniques (cendres, lapil·li, blocs, bombes).
4. Aprendre a orientar-se utilitzant mapes senzills i amb l'ajuda de la brúixola i d'altres elements del paisatge.
5. Valorar la necessitat de protegir els volcans.
Descripció de l'activitat:
Com a fil conductor de l'activitat s'utilitza una carta que el Petit Príncep envia a l'escola, en què formula una demanda d'intercanvi des del seu planeta, i els alumnes han d'anar a conèixer el volcà del Montsacopa i el seu entorn. Un cop al Montsacopa, es fa un recorregut amb diverses parades en què es treballen diferents continguts:
1. Inici del recorregut: descoberta de les parts i la morfologia d'un volcà;.
2. Gredera: procés eruptiu; observació i classificació de les roques volcàniques;
3. Cim del volcà: orientació i observació del paisatge, càlcul de l'alçària del con;
4. Cràter del volcà: obtenció de mesures (diàmetre del cràter); hipòtesi de l'erupció del volcà.
Els alumnes porten dues demandes del treball previ (una seqüència sobre com s'imaginen l'erupció i un qüestionari en què reflecteixen les inquietuds i curiositats sobre el volcà) a la sortida de camp, cosa que permet comparar el que sabien i el que han descobert.
Materials utilitzats:
Es fan arribar al centre educatiu contractant els dossiers de treball previ i de treball posterior per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la sortida de camp s'utilitza el material següent: dossier de camp, claus dicotòmiques de classificació de roques volcàniques, brúixoles i full de l'entorn del volcà.
Mecanismes d'avaluació:
Bàsicament, s'utilitzen quatre procediments:
1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior.
2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau.
3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles ens fan arribar.
4. Exercici per extreure conclusions de l'activitat de camp.
Observacions:
1. S'enviarà a tots els centres educatius una proposta de treball previ i de treball posterior per dur a terme a l'aula.
2. Per a cada grup de 20 alumnes hi hauria d'haver un docent que s'encarregui de vetllar per l'ordre intern. 3. Temporització:
10.00-10.30 h: Arribada al parc Nou, recepció del grup i recollida del treball previ (dibuixos i qüestionari).
10.30-10.45 h: Recorregut amb autocar fins al peu del volcà.
10.45-13.45 h: Activitat de descoberta i conclusions.
13.45-14.00 h: Tornada al parc Nou.