Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Sorbus, SC

Pl. Catalunya, 2, 2n 2a
Sant Gregori - Gironès
Telèfon: 972272753
Fax:
info@sorbus.cat
www.sorbus.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

La capçalera de l'Onyar


Descripció breu:

Itinerari d'uns 3 km pels relleus de la capçalera de l'Onyar, al peu de les Guilleries. Sortida que permet interpretar molt bé la influència del clima i la disponibilitat d'aigua en el paisatge i la vegetació, ja que discorre per diferents tipus de boscos mediterranis, atlàntics i de ribera, dels quals s'identifiquen les principals espècies de flora i fauna mitjançant el seguiment de rastres i escoltes. També s'estudia la morfologia i les característiques ecològiques del curs alt del riu i es reflexiona sobre els usos de l'aigua.


Lloc o equipament:

Capçalera del riu Onyar, entre els pobles de Sant Dalmai, Brunyola i Estanyol. L'itinerari es pot iniciar al poble de Sant Dalmai o bé a les Guilloteres, a la zona d'aparcament del volcà de la Crosa.


Nivell educatiu:

Educació infantil: Si

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

4 h


Preu/alumne original:

9.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

7 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Conèixer i valorar la diversitat de paisatges i ecosistemes presents en un espai reduït, per efecte dels microclimes i la presència del riu; 2. Observar el curs alt d'un riu, comprendre el cicle de l'aigua i comparar-lo amb altres ecosistemes dels voltants; 3. Conèixer diferents espècies d'arbres, arbustos, lianes i herbes més comunes; 4. Aprendre a descobrir la fauna del riu i del bosc i a valorar-ne la diversitat; 5. Mostrar interès pels beneficis ecosistèmics i, en particular, del bosc i del riu; 6. Valorar els indrets amb espècies poc comunes.


Descripció de l'activitat:

El recorregut comença amb la interpretació del paisatge de la conca alta de l'Onyar i les Guilleries, observant la distribució de diferents tipus de bosc (caducifolis i perennifolis) en funció de l'altura, l'orientació o la inversió tèrmica. Al llarg del camí es comparen els boscos mediterranis (alzinars, suredes i pinedes) amb els boscos atlàntics (rouredes) i els boscos de ribera, alhora que s'identifiquen les principals espècies de plantes i els profits que n'obtenim (suro, fusta, llenya, infusions...), i en èpoques adequades, també els bolets i els fruits silvestres (castanyes, avellanes, mores...). En arribar al riu, s'observa la morfologia del curs alt i es fa una reflexió sobre el cicle i la qualitat de l'aigua. Al llarg de tot el recorregut és facil trobar nombrosos rastres de fauna poc visible (petjades, furgades...) i escoltar ocells, trobar peixos i amfibis al riu i en basses properes. L'activitat finalitza amb una reflexió sobre la diversitat biològica observada.


Materials utilitzats:

Material en suport informàtic amb propostes de treball previ i posterior a la sortida; joc de paleta de colors (EI i CI) per omplir amb fulles, flors, etc.; joc de capses per identificar diferents tipus de fulles (CM, CS); joc de la quina de reconeixement de diferents elements de l'entorn; material per a la recollida de mostres del riu (safates, pinces...); guies de camp.


Mecanismes d'avaluació:

Conversa avaluativa final amb els alumnes per valorar els coneixements adquirits. Valoració conjunta de l'equip de monitors i el professorat. Entrega d'enquesta per retornar omplerta. Valoració de l'enquesta un cop rebuda.


Observacions:

L'itinerari es recomana sobretot a la tardor i a la primavera, que és quan es manifesta més l'esplendor dels boscos caducifolis de la zona. Existeixen dues alternatives d'inici de l'activitat.