Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
El Montseny, muntanya escrita: fonts, llegendes i poesia
Descripció breu:
Passejada relaxada per tres fonts properes a Viladrau. Durant el recorregut s'expliquen les llegendes de cadascuna de les fonts i es fan tastos d'aigua de les diferents fonts i lectures de poemes i textos dels literats que han trobat en el Montseny la seva inspiració: Guerau de Liost, Marià Manent, etc.
Lloc o equipament:
Veïnat de les Paitides, font de les Paitides, font del Ferro i font del Noi Gran, a Viladrau.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
3 h i 30 min
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Afavorir la relació afectiva amb un nou entorn a partir de la màgia de les llegendes; 2. Descobrir algunes de les poesies i textos que han convertit el Montseny en «la muntanya escrita»; 3. Utilitzar una eina metodològica per escriure una poesia de manera individual; 4. Gaudir de l'aspecte lúdic de l'activitat; 5. Afavorir actituds de respecte per l'entorn.
Descripció de l'activitat:
10.30 h: arribada a Viladrau, esmorzar i presentació de l'activitat.
11.00 h: inici de l'activitat, distribució dels alumnes en grups i realització de l'activitat «Què en sabem?», que permet saber quins coneixements previs tenen els alumnes de les llegendes i les poesies, com estan lligades a la seva experiència, i compartir-ho. Cada grup, amb el seu educador/a, farà una passejada tranquil·la per tres fonts emblemàtiques de Viladrau, durant les quals s'explicaran les llegendes que cada font ha generat. Al llarg del recorregut també es faran tastos de poesia i d'aigua per tal de degustar les diferències entre les aigües, algunes vingudes d'altres indrets i força sorprenents, i comentar-les, i així mateix reconèixer la capacitat del Montseny per inspirar textos literaris i convertir-se en «la muntanya escrita».
13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió final conjunta i realització d'un haiku per mostrar amb paraules el que acabem de viure. Retorn al punt de sortida.
14.00 h: comiat.
Materials utilitzats:
Llapis, gomes, maquinetes, suports rígids, selecció de poemes del Montseny, haikus (eines preparades per poder fer els poemes), diferents aigües i gots reutilitzables.
Mecanismes d'avaluació:
Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.
Observacions:
Cal contactar telefònicament amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell de les proves, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola.