Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

La Sorellona

c/ Claveria 4
Girona - Gironès
Telèfon: 693728565
Fax: 972183229
info@sorellona.org
www.sorellona.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Ecologia de la platja


Descripció breu:

Es descobreixen els principals paisatges subaquàtics (fons rocosos, prats de posidònia i fons sorrencs) i la importància de la fauna i la flora que hi habiten. Els participants tenen l'oportunitat d'observar-los de molt a prop, tant que si volen els poden agafar sempre amb compte i supervisats pels educadors ambientals, sense treure'ls de l'aigua. S'explica i es practiquen les tècniques de mostreig marí per a plantes marines o algues mitjançant la utilització de quadrants, i en el cas dels peixos, es fan transsectes.


Lloc o equipament:

Les platges o cales properes al centre educatiu en l'àmbit de la costa gironina. També dins el Parc Natural de Cap de Creus, el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà o el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

4-5 h


Preu/alumne original:

9 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Donar a conèixer l'espai natural on es realitza l'activitat: límits geogràfics i  principals ecosistemes; 2. Descobrir l'aspecte d'alguns peixos i alguns dels seus comportaments; 3.  Identificar les diferents comunitats d'algues i plantes marines i la seva funció; 4. Identificar les espècies característiques de les cubetes supralitorals; 5. Practicar els mètodes de mostreig científic: quadrants per avaluar la cobertura d'algues Cystoseira i transsectes de peixos; 6. Fomentar el contacte directe dels joves amb la natura.


Descripció de l'activitat:

L'activitat, que cal dur a terme a final de primavera, durant l'època estival o a principis de tardor, consisteix en una sessió mixta entre dinàmiques i jocs de presentació de l'espai natural i els seus ecosistemes i l'observació directa dels fons marins. Els joves descobreixen els principals paisatges subaquàtics (fons rocosos, prats de posidònia i fons sorrencs) i la importància de la fauna i la flora que hi habiten. Tenen l'oportunitat d'observar els exemplars de molt a prop, tant que si volen els poden agafar sempre amb compte i supervisats pels educadors ambientals, sense treure'ls de l'aigua. S'expliquen i es practiquen amb els joves les tècniques de mostreig marí per a plantes marines o algues mitjançant la utilització de quadrants, i en el cas dels peixos, es fan transsectes. Durant aquesta part de l'activitat, els participants anoten les dades que obtenen en una llibreta subaquàtica i consulten el nom de les espècies en les guies submergibles, com si fossin autèntics científics marins.


Materials utilitzats:

La Sorellona aporta el material tècnic necessari: mapes, quadrants, corda marcada per fer els transsectes, llibretes subaquàtiques, làmines d'identificació i guies. Material que cal que portin els alumnes: esmorzar i aigua; roba i calçat còmodes; gorra, crema solar, banyador, tovallola; ulleres i tub per fer immersió lleugera, i carpeta i estoig per poder anotar les dades. Els educadors són tècnics especialitzats que dominen perfectament les tècniques de mostreig, i a més són grans coneixedors de la fauna i el medi marí.


Mecanismes d'avaluació:

Per avaluar bé l'activitat i els educadors, al final del taller, el professorat assistent ha d'omplir un petit qüestionari amb observacions per millorar el taller i sobre els aspectes en els quals es pot aprofundir. Durant l'activitat el mateix educador valora la receptivitat dels participants per millorar (si els detecta) els punts dèbils del taller.


Observacions:

La realització de l'activitat sol comportar el desplaçament a un platja o una cala que pot ser propera al centre. La durada de l'activitat es pot modificar a una jornada completa si l'equip docent ho veu convenient. És una activitat àmpliament diferenciada de l'oferta actual de tallers, en què els participants podran conèixer d'una manera directa la fauna i la flora marina dels nostres ecosistemes aquàtics, generalment difícil d'observar. Un cop es concreta la data de l'activitat, s'envia al centre un programa definitiu i específic per al grup participant.