Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Tosca Serveis Ambientals d'Educació i Turisme

c/ Teuleria 13
Olot - Garrotxa
Telèfon: 972270086
Fax: 972270455
octavi@tosca.cat
www.tosca.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Volcans i paisatge


Descripció breu:

1. Nivell educatiu: educació primària, cicle mitjà i cicle superior; 2. Nom de l'activitat: Volcans i paisatge; 3. Indret: Es proposen diferents indrets del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa; 4. Descripció: Interpretar el paisatge d'un indret del Parc Natural; 5. Continguts principals: a) Elements que formen el paisatge; b) Relacions entre els elements i el relleu, el clima, l'orientació i la població; c) Orientació amb mapes senzills i situació dels elements del paisatge.


Lloc o equipament:

La sortida de camp es pot dur a terme a diferents indrets que permetin obtenir una bona visió del paisatge resultant del vulcanisme de la zona.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

6 h


Preu/alumne original:

12 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

8 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Entendre el paisatge com la combinació complexa i dinàmica d'elements, que evoluciona i es modifica al llarg del temps; 2. Comprendre el procés de formació de l'indret escollit; 3. Identificar els elements del volcà, del seu entorn i de l'acció transformadora de l'home; 4.Observar i aprendre a classificar les principals roques volcàniques (cendra, lapil·li, blocs, bombes); 5. Aprendre a orientar-se utilitzant mapes senzills i amb l'ajuda de la brúixola i d'altres elements del paisatge.


Descripció de l'activitat:

La sortida de camp es pot fer a diferents indrets del Parc Natural. L'activitat s'inicia amb un treball previ que consisteix a analitzar, a partir de l'observació d'imatges antigues, com ha evolucionat el paisatge de l'indret escollit. La sortida de camp s'estructura de la manera següent: a) Presentació de l'activitat i introducció al vulcanisme de la zona; b) Interpretació dels principals elements del paisatge a partir de mapes senzills (cons, colades, rius, muntanyes, poblacions, carreteres...); c) Utilització de claus dicotòmiques de roques per conèixer la geologia de l'indret; d) Càlcul de mesures (alçàries, diàmetres...); e) Observació de la flora i la fauna de l'indret i les seves adaptacions; f) Observació del paisatge a partir de diferents dinàmiques (haiku, paisatge per un tub, dibuix...). El treball posterior consisteix en l'elaboració d'un mural col·lectiu amb imatges i paraules clau apreses durant la sortida de camp.


Materials utilitzats:

Es fan arribar al centre educatiu contractant uns dossiers de treball previ i de treball posterior per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la sortida de camp s'utilitza el material següent: dossier de camp, brúixola, guies de flora i fauna, mapes topogràfics senzills i claus dicotòmiques de roques.


Mecanismes d'avaluació:

Bàsicament, s'utilitzen quatre procediments: 1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior; 2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau; 3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles ens fan arribar; 4. Valoració oral amb els alumnes al final de la jornada.


Observacions:

1. S'enviarà a tots els centres una proposta de treball previ i de treball posterior per treballar a l'aula; 2. Per a cada grup de 20 alumnes hi hauria d'haver un docent; 3. Temporització: 10.00-14.00 h: Presentació i realització de les activitats del matí. 14.00-14.30 h: Dinar. 14.30-16.30 h: Presentació i realització d'activitats a la tarda i valoració final.