Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Volcans i paisatge
Descripció breu:
1. Nivell educatiu: educació primària, cicle mitjà i cicle superior; 2. Nom de l'activitat: Volcans i paisatge; 3. Indret: Es proposen diferents indrets del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa;
4. Descripció: Interpretar el paisatge d'un indret del Parc Natural;
5. Continguts principals:
a) Elements que formen el paisatge;
b) Relacions entre els elements i el relleu, el clima, l'orientació i la població;
c) Orientació amb mapes senzills i situació dels elements del paisatge.
Lloc o equipament:
La sortida de camp es pot dur a terme a diferents indrets que permetin obtenir una bona visió del paisatge resultant del vulcanisme de la zona.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
6 h
Preu/alumne original:
12 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Entendre el paisatge com la combinació complexa i dinàmica d'elements, que evoluciona i es modifica al llarg del temps;
2. Comprendre el procés de formació de l'indret escollit;
3. Identificar els elements del volcà, del seu entorn i de l'acció transformadora de l'home;
4.Observar i aprendre a classificar les principals roques volcàniques (cendra, lapil·li, blocs, bombes);
5. Aprendre a orientar-se utilitzant mapes senzills i amb l'ajuda de la brúixola i d'altres elements del paisatge.
Descripció de l'activitat:
La sortida de camp es pot fer a diferents indrets del Parc Natural.
L'activitat s'inicia amb un treball previ que consisteix a analitzar, a partir de l'observació d'imatges antigues, com ha evolucionat el paisatge de l'indret escollit.
La sortida de camp s'estructura de la manera següent:
a) Presentació de l'activitat i introducció al vulcanisme de la zona; b) Interpretació dels principals elements del paisatge a partir de mapes senzills (cons, colades, rius, muntanyes, poblacions, carreteres...); c) Utilització de claus dicotòmiques de roques per conèixer la geologia de l'indret; d) Càlcul de mesures (alçàries, diàmetres...); e) Observació de la flora i la fauna de l'indret i les seves adaptacions; f) Observació del paisatge a partir de diferents dinàmiques (haiku, paisatge per un tub, dibuix...).
El treball posterior consisteix en l'elaboració d'un mural col·lectiu amb imatges i paraules clau apreses durant la sortida de camp.
Materials utilitzats:
Es fan arribar al centre educatiu
contractant uns dossiers de treball previ i de treball posterior per als
alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la
sortida de camp s'utilitza el material següent: dossier de camp, brúixola, guies de flora i fauna, mapes topogràfics senzills
i claus dicotòmiques de roques.
Mecanismes d'avaluació:
Bàsicament, s'utilitzen quatre procediments: 1.
Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius
per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del
treball previ i del treball posterior; 2. Avaluació amb els docents mitjançant
un qüestionari amb preguntes clau; 3. Anàlisi dels treballs previs abans de
començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles
ens fan arribar; 4. Valoració oral amb els alumnes al final de la jornada.
Observacions:
1. S'enviarà a tots els centres una proposta de
treball previ i de treball posterior per treballar a l'aula; 2. Per a cada
grup de 20 alumnes hi hauria d'haver un docent; 3. Temporització:
10.00-14.00 h: Presentació i realització de les activitats del matí.
14.00-14.30 h: Dinar. 14.30-16.30 h: Presentació i realització d'activitats a la tarda i valoració final.