Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Tosca Serveis Ambientals d'Educació i Turisme

c/ Teuleria 13
Olot - Garrotxa
Telèfon: 972270086
Fax: 972270455
octavi@tosca.cat
www.tosca.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

La descoberta del Parc Natural amb la Lapil·li o la Capbusseta


Descripció breu:

Es descobrirà d'una manera lúdica i amb l'ajuda d'un titella com és i què podem descobrir al Parc Natural mitjançant els sentits. Continguts principals: 1.  Les parts d'un faig o d'un volcà. 2. Experimentació a través dels sentits: soroll/silenci, foscor/claror, gruixut/prim, eixut/humit, textures, etc. 3. Manipulació d'elements del medi. 4. Interès per la descoberta.


Lloc o equipament:

Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, especialment la fageda d'en Jordà i el volcà Croscat.


Nivell educatiu:

Educació infantil: Si

Educació primària: No

Educació secundària: No

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

4 h


Preu/alumne original:

9.75 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

7.25 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Descobrir d'una manera lúdica i amb l'ajuda de titelles (la faja Capbusseta o la gota de lava Lapil·li) què podem descobrir al Parc Natural (en un bosc o en un volcà) mitjançant els sentits. 2. Tenir una vivència positiva de contacte i descoberta al Parc Natural. 3. Descobrir el tipus de comunicació que els sentits ens permeten establir amb el medi. 4. Descobrir l'observació com un element d'adquisició d'informació. 5. Comunicar mitjançant tècniques verbals tot el que els alumnes experimenten.


Descripció de l'activitat:

S'utilitza com a eix de motivació la carta que envia la faja Capbusseta o la gota de lava Lapil·li als alumnes per convidar-los a conèixer l'entorn natural on viuen (el PN i la zona volcànica). La carta conté els conceptes bàsics que es treballaran a la sortida. La sortida s'inicia presentant els titelles (Capbusseta o Lapil·li), que conviden els alumnes a descobrir els tresors de l'indret on viuen (bosc o volcà) a través d'un joc de pistes. Els alumnes hauran de trobar diferents sobres i en cada un descobriran un aspecte del bosc o del volcà per mitjà d'un sentit (vista, olfacte, gust, oïda i tacte). Conceptes que es treballen: 1. Faja Capbusseta, l'arbre i el bosc, el faig i les seves parts (arrels, tronc, branques, fulles i fruits), les percepcions al bosc (olors, sons, colors, formes i textures) i els animals que viuen al bosc. 2. Gota de lava Lapil·li, el volcà i les seves parts, les roques i les percepcions al volcà (colors, formes i textures).


Materials utilitzats:

Es fan arribar al centre educatiu contractant un dossier de treball previ i de treball posterior per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la sortida de camp s'utilitza el material següent: titelles de la faja Capbusseta o de la gota de lava Lapil·li, dossier de fauna, sobres de colors que contenen un dibuix d'un sentit (vista, oïda, tacte, gust i olfacte), cartolina per elaborar la paleta de colors amb elements de la fageda o del volcà i una bossa de paper per recollir elements del bosc o de l'itinerari.


Mecanismes d'avaluació:

Bàsicament s'utilitzen quatre procediments: 1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior. 2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau. 3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles ens fan arribar. 4. Exercici per extreure conclusions de l'activitat.


Observacions:

1. S'enviarà a tots els centres una proposta de treball previ i de treball posterior, per treballar a l'aula. 2. Per cada grup de 20 alumnes hi hauria d'haver un docent, que serà l'encarregat de vetllar per l'ordre intern. Temporització: 10.00-10.30 h, recepció del grup, recollida de l'avaluació inicial i presentació dels educadors. 10.30-13.45 h, activitat de descoberta. 13.45-14.00 h, itinerari de retorn.