Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Una navalla suïssa de plantes
Descripció breu:
Activitat d'etnobotànica en el marc d'un bosc comestible didàctic. Descobrirem plantes comunes del nostre entorn i les seves múltiples aplicacions d'una manera interactiva i sensorial (tocar, olorar i tastar). Es posarà especial èmfasi en usos menys coneguts que el mengívol i remeier (per a roba, paper, productes de neteja, etc.). Es faran petits tallers per posar en pràctica aquestes aplicacions (fent un esperit per als refredats, un perfum forestal, tints, joguines, etc.), on les mans dels alumnes seran les protagonistes.
Lloc o equipament:
Aula de Natura El Meandre
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
3 h
Preu/alumne original:
7 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Donar a conèixer les plantes silvestres i els usos tradicionals; 2. Posar en valor els usos tradicionals dels recursos naturals de proximitat, molts dels quals han sigut substituïts per derivats del petroli; 3. Fomentar el respecte per la biodiversitat florística, fent comprendre als alumnes que sense els serveis ecosistèmics que ens ofereixen les plantes no es podria sostenir la vida; 4. Potenciar l'observació i l'experimentació com a activitats que faciliten el coneixement.
Descripció de l'activitat:
L'activitat s'estructura en dues parts:
1. Visita sensorial (tocar, olorar i tastar) al bosc comestible didàctic de l'Aula de Natura per familiaritzar-se amb els diferents usos (molts d'ells tradicionals) de les plantes (moltes d'elles comunes). Per afavorir l'aprenentatge, el bosc d'aliments està organitzat per usos de les plantes (no només mengívols i remeiers, també per a bioconstrucció, fibres, tints, joguines, etc.).
2. Tallers amb les plantes útils (a triar): fer un esperit per als refredats, fer un perfum, pintar amb pètals, extraure pigments o fibres, fer una flauta, fer una trena per a un cistell, fer una escombra o un fregall vegetal, fer un sabó, fer joguines o collars, etc. Alguns s'han de desenvolupar dins de l'Aula de Natura i d'altres fora.
Materials utilitzats:
Fitxes d'identificació i guies de plantes, lupes, cistelles per collir plantes, llana per provar tints, alcohol per fer tintures, pots, morter i altres materials per als tallers.
Mecanismes d'avaluació:
A la primera part, es valora la participació dels alumnes mitjançant una
dinàmica participativa. A la segona part els alumnes s'autoavaluen
mitjançant la pràctica de les diferents propostes. Finalment es fa una rotllana
per compartir el que s'ha après amb preguntes palanca. També es fa
arribar un formulari electrònic al professorat per avaluar l'activitat i
proposar millores
Observacions:
Aquesta activitat es adient per a la primavera, però també per a la tardor.
La descoberta de les plantes està condicionada per les estacions. Els tallers depenen de la disponibilitat de recursos en cada moment. Us n'informarem en el moment que ens contacteu.
La descoberta de les plantes i els tallers s'adapten d'acord amb el nivell educatiu del grup.