Programa
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Un volcà i el seu entorn
Descripció breu:
Es comprèn el procés de formació del volcà del Montsacopa i s'analitza el paisatge del seu voltant.
Continguts principals:
1. Descoberta de les parts i la morfologia d'un volcà: el con, el cràter i la xemeneia; 2. L'erupció volcànica; 3. Observació i classificació de roques volcàniques; 4. Els elements del paisatge.
Lloc o equipament:
Volcà del Montsacopa, Olot.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
4 hores.
Preu/alumne original:
9.75 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Comprendre el procés de formació del volcà del Montsacopa i formular una hipòtesi sobre el seu procés eruptiu; 2. Identificar els elements del volcà, del seu entorn i de l'acció transformadora de l'home; 3. Observar i aprendre a classificar les principals roques volcàniques (cendres, lapil·li, blocs, bombes); 4. Aprendre a orientar-se utilitzant mapes senzills i amb l'ajuda de la brúixola i altres elements del paisatge; 5. Valorar la necessitat de protegir els volcans.
Descripció de l'activitat:
Com a fil conductor de l'activitat s'utilitza una carta que el Petit Príncep envia a l'escola, en què formula una demanda d'intercanvi des del seu planeta, i els alumnes han d'anar a conèixer el volcà del Motsacopa i el seu entorn. Un cop al Montsacopa, es farà un recorregut amb diverses parades en què es treballaran diferents continguts. Inici del recorregut: descoberta de les parts i la morfologia d'un volcà; gredera: procés eruptiu; observació i classificació de les roques volcàniques; cim del volcà: orientació i observació del paisatge; càlcul de l'alçària del con; cràter del volcà: obtenció de mesures (diàmetre del cràter); hipòtesi de l'erupció del volcà. Els alumnes porten dues demandes del treball previ (una seqüència sobre com s'imaginen l'erupció un qüestionari en què reflecteixen les inquietuds i curiositats sobre el volcà) a la sortida de camp, cosa que permetrà comparar el que sabien i el que han descobert.
Materials utilitzats:
Es fan arribar al centre educatiu contractant uns dossiers de treball previ i de treball posterior per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la sortida de camp s'utilitza el material següent: dossier de camp, claus dicotòmiques de classificació de roques volcàniques, brúixoles i full de l'entorn del volcà.
Mecanismes d'avaluació:
Bàsicament, s'utilitzen quatre procediments: 1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior; 2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau; 3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles ens fan arribar; 4. Exercici per extreure conclusions de l'activitat de camp un cop ha finalitzat.
Observacions:
1. S'enviarà a tots els centres educatius una proposta de treball previ i posterior per dur a terme a l'aula; 2. Per a cada grup de 20 alumnes hi hauria d'haver un docent que s'encarregui de vetllar per l'ordre intern; 4. Temporització:
10.00-10.30 h: arribada al Parc Nou, recepció del grup i recollida del treball previ (dibuixos i qüestionari);
10.30-10.45 h: recorregut amb autocar fins al peu del volcà;
10.45-13.45 h: activitat de descoberta i conclusions;
13.45-14.00 h: tornada al Parc Nou.