Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

La Sorellona

c/ Claveria 4
Girona - Gironès
Telèfon: 693728565
Fax: 972183229
info@sorellona.org
www.sorellona.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Descoberta de rastres


Descripció breu:

Aquesta activitat engloba diverses accions i jocs que permeten conèixer la fauna dels nostres boscos. Ens hem de fixar per saber quins animals hi habiten, observant atentament l'entorn i reconeixent els rastres que hi deixen. Gràcies a la descoberta i la identificació de diferents rastres, els infants podran conèixer quins animals ens envolten al bosc i de què s'alimenten!


Lloc o equipament:

L'activitat es duu a terme a l'aire lliure, en una zona on trobem bosc mediterrani, prop del centre educatiu.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: No

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

4-5 h


Preu/alumne original:

9 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Apreciar i observar els rastres que es poden trobar pel bosc; 2. Distingir i identificar els diferents rastres; 3. Relacionar els rastres amb l'animal que els deixa; 4. Conèixer els animals del bosc; 5. Fomentar la creativitat treballant amb fang; 6. Manipular egagròpiles identificant els esquelets que les componen i d'aquesta manera conèixer la dieta dels rapinyaires; 6. Desenvolupar la curiositat, l'interès i el respecte per l'entorn natural; 7. Fomentar el contacte directe dels infants amb la natura, tot incentivant l'esperit d'investigació.


Descripció de l'activitat:

El grup es desplaça fins al bosc, on es fa una petita explicació sobre què són els rastres i com ens ajuden a saber quina fauna viu al bosc, s'hi alimenta o hi passeja. Les preguntes i reflexions porten els infants a deduir quins tipus de rastres hi ha, on els podem trobar i a quin animal pertanyen. A continuació, amb l'ajuda d'un trencaclosques, es relacionen els rastres (petjades, pinyes, plomes, excrements...) amb els animals corresponents. Aquest joc porta els infants a realitzar diverses proves, que els educadors hauran col·locat prèviament al bosc, per investigar i buscar per l'espai els diferents rastres coneguts. Seguidament es crea el rastre de l'animal que més agradi a cadascun dels infants amb argila blanca o fang, mitjançant fitxes que serveixen de model perquè puguin escollir i representar-los. Es presenta el món de les egagròpiles, els rastres que deixen els rapinyaires nocturns; es mostren i es reconstrueixen (si és possible) diferents esquelets.


Materials utilitzats:

La Sorellona aporta el material tècnic necessari: trencaclosques, material dels rastres, fitxes d'identificació, instruments d'egagròpiles, fang, imatges dels rastres i animals. Material que cal que portin els alumnes: calçat còmode, roba d'abric per als moments en què estiguin parats, menjar per a mig matí i aigua suficient, paravents o capelina per si cauen quatre gotes.


Mecanismes d'avaluació:

Per avaluar bé l'activitat i els educadors, al final del taller, el professorat assistent ha d'omplir un petit qüestionari amb observacions per millorar el taller i sobre els aspectes en els quals es pot aprofundir. Durant l'activitat el mateix educador valora la receptivitat dels participants per millorar (si els detecta) els punts dèbils del taller.


Observacions:

La realització de l'activitat sol comportar el desplaçament a un bosc que pot ser proper al centre. La durada de l'activitat es pot modificar a una jornada completa si l'equip docent ho veu convenient. És una activitat àmpliament diferenciada de l'oferta actual de tallers, en què els participants podran conèixer d'una manera directa qui habita en els nostres ecosistemes més propers. Un cop es concreta la data de l'activitat, s'envia al centre un programa definitiu i específic per al grup participant.