Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Les deveses de Salt
Descripció breu:
Itinerari de 3,5 km des del poble de Salt fins al riu Ter. Permet observar com les terres planeres i fèrtils de la vora del Ter han estat aprofitades per al cultiu de l'horta i d'arbres. S'identifiquen els principals conreus de l'horta i s'observen també altres aprofitaments lligats al riu, com l'ús de còdols per a la construcció o de l'aigua per al reg i la indústria. Es treballa el concepte de conca fluvial i el cicle de l'aigua i la vegetació de ribera, i s'observa la fauna que viu a la zona.
Lloc o equipament:
Parc de les Deveses de Salt, amb les hortes i el riu Ter.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
4 h
Preu/alumne original:
9.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer la influència del riu en el desenvolupament de l'activitat humana al pla de Girona-Salt; 2. Valorar el passat històric; 3. Conèixer les principals plantes i animals del riu i del bosc de ribera; 4. Diferenciar bosc i plantació; 5. Reconèixer les hortalisses plantades a les hortes; 6. Comprendre el funcionament dels ecosistemes fluvials (riu i bosc de ribera) i sensibilitzar sobre l'ús racional de l'aigua; 7. Valorar els espais naturals de l'entorn de les ciutats.
Descripció de l'activitat:
L'activitat comença al nucli antic de Salt, on s'observen les cases construïdes amb còdols, que ens indiquen la proximitat del riu. S'arriba a la séquia Monar i es fa una ressenya històrica dels seus usos, i seguidament s'entra en el paisatge de les hortes, on es reconeixen les plantes cultivades i s'observen diferents sistemes de treball de la terra. Sortint de les hortes, el pas per davant de l'antic safareig permet tornar a reflexionar sobre els usos de l'aigua de la séquia i els recs. Un cop s'ha entrat a les arbredes, s'observen els diferents processos d'explotació: plantació, esporgada, tala, i s'analitzen els diferents beneficis ecològics i econòmics que se n'obtenen. L'arribada al riu ens endinsa en un paisatge més natural, on s'observa i identifica la vegetació i la fauna. Finalment, es fa una reflexió col·lectiva sobre l'ús de l'aigua a la conca i el paper dels rius com a connectors ecològics.
Materials utilitzats:
Material en suport informàtic amb propostes de treball previ i posterior a la sortida; mapes antics i actuals per comparar l'evolució de l'entorn del riu; prismàtics; guies de camp; instruments per a la recollida de mostres; joc de la paleta de colors per omplir-la de diferents fulles, flors, etc. (EI i CI); joc de capses per a la classificació de fulles (CM, CS).
Mecanismes d'avaluació:
Conversa avaluativa final amb els alumnes per valorar els coneixements adquirits. Valoració conjunta de l'equip de monitors i el professorat. Entrega d'enquesta per retornar omplerta. Valoració de l'enquesta un cop rebuda.
Observacions:
A l'hivern no es poden treballar amb tanta profunditat les hortes, ja que hi ha menys espècies plantades. Els continguts s'adeqüen a diferents nivells.