Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Tosca Serveis Ambientals d'Educació i Turisme

c/ Teuleria 13
Olot - Garrotxa
Telèfon: 972270086
Fax: 972270455
octavi@tosca.cat
www.tosca.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Volcans i colades de lava a la Garrotxa


Descripció breu:

S'aplica la metodologia del treball de camp en l'estudi de dos afloraments volcànics: origen explosiu (cons volcànics) i origen efusiu (colades de lava). Principals continguts: 1. Interpretació de mapes: situació i orientació. 2. Classificació de roques volcàniques. 3.Formulació d'hipòtesis sobre l'activitat eruptiva del volcà en estudi. 4. Interpretació de dos afloraments geològics (volcànic i basàltic).


Lloc o equipament:

Principals volcans del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa (Croscat, Pomareda, Santa Margarida, etc.) i colades de lava de Sant Joan les Fonts o Castellfollit de la Roca.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: No

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

6 h


Preu/alumne original:

12 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

8 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Aplicar la metodologia del treball de camp en l'estudi de dos afloraments volcànics: origen explosiu (cons volcànics) i origen efusiu (colades de lava). 2. Interpretar el procés de formació d'un volcà, les parts i els materials generats. 3. Formular una hipòtesi sobre l'activitat eruptiva del volcà en estudi. 4. Interpretar un aflorament basàltic (Sant Joan les Fonts o Castellfollit de la Roca). 5. Reconèixer les accions humanes que afecten el medi. Impactes i mecanismes de conservació. Funció del Parc Natural.


Descripció de l'activitat:

L'activitat se centra en l'estudi de dos afloraments geològics d'origen volcànic: un d'explosiu (con volcànic) i un d'efusiu (colada de lava). Exemple de jornada: L'activitat s'inicia al pla de Massandell, on es treballa la identificació de diferents elements del relleu. Es continua l'itinerari fins a enllaçar amb el 15, on es parla dels diferents impactes que ha patit la zona al llarg del temps i les mesures compensatòries que s'hi han desenvolupat. Dins la gredera s'identifiquen els diferents tipus de materials volcànics i es formulen hipòtesis sobre l'erupció del volcà del Croscat. A la tarda el grup es desplaça fins a Sant Joan les Fonts per treballar les tres colades de lava que conflueixen a la zona. Continguts que es treballen: 1. Interpretació de mapes i classificació de roques; 2. Representació de diferents afloraments geològics; 3. Formulació d'hipòtesis sobre l'erupció del volcà Croscat; 4. Interpretació dels processos geològics.


Materials utilitzats:

Es fa arribar al centre educatiu contractant un dossier per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la sortida de camp s'utilitza el material que es detalla a continuació: 1. Dossiers de camp (aflorament del volcà en estudi, afloraments basàltics a Sant Joan les Fonts o Castellfollit de la Roca); 2. Mapes geològics; 3. Brúixoles; 4. Full amb una ampliació del mapa topogràfic de la zona d'estudi; 5. Claus dicotòmiques de classificació de roques.


Mecanismes d'avaluació:

Bàsicament, s'utilitzen quatre procediments: 1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior. 2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau. 3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles ens fan arribar. 4. Exercici per extreure conclusions de l'activitat.


Observacions:

1. S'enviarà a tots els centres una proposta del treball previ i del treball posterior, per treballar a l'aula; 2. Per a cada grup de 20 alumnes hauria d'haver-hi un docent. 3. S'aconsella haver realitzat el treball previ. L'activitat d'estudi de la fase explosiva es pot fer als volcans principals del Parc Natural; 4. Temporització: 10.00-10.30 h: recepció del grup i presentació dels educadors; 10.30-14.00 h: itinerari i activitats d'interpretació per l'entorn del volcà en estudi; 14.00-15.00 h: dinar; 15.00-17.00 h: itinerari de les colades de lava (SJF o CFO).