Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

La Copa, SCC

C. Josep M. de Sagarra, 5
Salt - Gironès
Telèfon: 646415093
Fax:
info@lacopa.cc
www.lacopa.cc
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

L'ecosistema d'un punt d'aigua


Descripció breu:

Un punt d'aigua és un ecosistema viu, canviant i complex en el qual s'estableix una xarxa tròfica per la gran diversitat d'organismes que hi viuen o que l'utilitzen, entre els quals hi ha els petits invertebrats. Es proposa una activitat de descoberta amb una part experimental d'observació i d'identificació d'invertebrats.


Lloc o equipament:

Basses i ambients fluvials propers al centre educatiu.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

4-5 h


Preu/alumne original:

9.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

5.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Estimular l'observació i l'interès dels alumnes; 2. Conèixer l'ecosistema de la bassa (identificar organismes vegetals i animals i el seu entorn) i la seva funció dins la xarxa tròfica; 3. Identificar els invertebrats que sovint passen desapercebuts.


Descripció de l'activitat:

L'activitat s'inicia amb una presentació del desenvolupament i de les espècies que es podran observar amb l'ajuda d'unes fitxes. Se surt al camp a buscar el punt d'aigua localitzat prèviament, segons l'època de l'any i les condicions de l'aigua. S'explica la metodologia i els materials que s'hauran d'utilitzar per a la captura, l'observació i l'estudi dels invertebrats (els exemplars sempre són alliberats després de classificar-los). Els alumnes s'organitzen en grups. La informació es complementa amb tot el que fa referència a l'ecosistema d'un punt d'aigua: els organismes que hi viuen, la seva adaptació als canvis i a altres éssers vius que l'utilitzen puntualment (vegetació, amfibis, rèptils i mamífers). S'introdueix la problemàtica de les espècies invasores, com les tortugues d'aigua i els peixos no autòctons.


Materials utilitzats:

Safates de diferents mides, salabrets, lupes i guia de classificació o clau dicotòmica per a la classificació de les espècies.


Mecanismes d'avaluació:

Valoració en grup en finalitzar l'activitat i repàs dels coneixements adquirits, full de valoració per als docents i educadors, i dossier de treball posterior al taller per identificar les espècies (opcional, a criteri del professorat).


Observacions:

Es recomana anar ben calçat, amb sabates de sola gruixuda. Segons l'època de l'any, cal portar loció antimosquits, protecció solar i gorra. Cal dur estoig i carpeta. Els continguts i els materials didàctics de l'activitat s'adaptaran al nivell dels alumnes. Se subministra el material necessari.