Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
El mar té problemes
Descripció breu:
Mitjançant activitats lúdiques i l'experimentació directa, descobrirem les diferents problemàtiques que hi ha als mars i als oceans avui dia. Jugarem a la platja i aprendrem el concepte de pesca sostenible. Anirem a les roques i estudiarem l'estat del mar a partir d'espècies bioindicadores i invasores. Recollirem i analitzarem els plàstics que trobem a la sorra de la platja. Gaudirem d'un laboratori científic a l'aire lliure.
Lloc o equipament:
Els llocs on es duen a terme les activitats disposen d'espais exteriors: terrassa, jardins, platja i litoral rocós.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
6 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
6.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Entendre la importància dels mars i els oceans per al nostre planeta;
2. Conèixer els problemes que presenten els mars i els oceans;
3. Comprendre el concepte de talla mínima en la pesca recreativa;
4. Estudiar els efectes de la contaminació mitjançant la identificació d'espècies bioindicadores i invasores;
5. Analitzar els plàstics que es troben a la platja;
6. Conèixer eines de gestió per a la conservació dels mars i els oceans;
7. Conscienciar sobre el respecte al medi marí;
8. Fomentar el treballar en equip;
9. Interpretar l'espai que ens envolta.
Descripció de l'activitat:
Es fan tres activitats de manera rotativa en diferents espais, adaptades per a alumnes de cicle mitjà i superior, amb les quals coneixerem els diferents problemes que hi ha als mars i als oceans. 1. Començarem a la platja, on recollirem els plàstics que trobem a la sorra, i en coneixerem els efectes; 2. Continuarem a la platja i realitzarem diverses dinàmiques (jocs) per entendre els conceptes de pesca sostenible i talla mínima, i conèixer les conseqüències que comporta la sobrepesca; 3. Per acabar, ens acostarem al mar, coneixerem els conceptes d'espècies bioindicadores i invasores, i estudiarem l'estat del mar a partir de la seva observació en un laboratori científic a l'aire lliure. Fomentarem el pensament crític des de l'observació per implicar i conscienciar l'alumnat en la conservació del medi natural.
Materials utilitzats:
Fitxes i material per al joc de sobrepesca; bosses, pinces, lupes de mà, taules per a la recollida i anàlisi de plàstics; guies submergibles de les espècies marines de la Costa Brava, lupes binoculars, preparacions per veure-hi amb la lupa binocular, lupes de mà, col·lecció de llibres de biologia per consultar, safates de plàstic per col·locar-hi les espècies bioindicadores.
Mecanismes d'avaluació:
Una vegada finalitzada l'activitat, la Diputació lliura una enquesta de valoració als professors i Xatrac en lliura una altra als monitors.
L'equip educatiu es reuneix per avaluar els resultats de les enquestes pel que fa a l'organització, els continguts, la metodologia i els materials. S'obre una fitxa d'observacions en la qual es recullen els aspectes que cal millorar.
Observacions:
Cal que els alumnes portin calçat adequat per caminar per les roques i la platja, roba còmoda (preferiblement pantalons curts o que puguin arremangar-se), gorra i crema solar.