Programa 2024-2025

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Fundació Emys

Crta. Santa Coloma, km 21
Riudarenes - Selva
Telèfon: 972164957
Fax:
educacio@fundacioemys.org
www.fundacioemys.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Els caçadors del cel: els rapinyaires


Descripció breu:

Activitat pensada per conèixer els caçadors alats, és a dir, els ocells que cacen la presa des de l'aire per alimentar-se. La seva presència ens indica el bon estat de la biodiversitat de l'entorn on viuen. A més, és interessant aprendre on se situen dins la piràmide tròfica, quines són les seves vulnerabilitats i quina funció fan per mantenir l'equilibri de l'ecosistema. Per exemple, són bons controlant plagues com ratolins, talpons, etc.


Lloc o equipament:

Centre educatiu, Hostalric o seu de la Fundació Emys (Can Moragues, Riudarenes).


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: No

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

2 h i 30 min


Preu/alumne original:

8 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

5.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Conèixer què és un rapinyaire i les seves característiques anatòmiques; 2. Aprendre a diferenciar rapinyaires diürns de nocturns i conèixer-ne la dieta; 3. Saber quines espècies podem trobar a casa nostra i quin és el seu estat de conservació.


Descripció de l'activitat:

Activitat pensada per conèixer els caçadors alats, és a dir, els ocells que cacen la presa des de l'aire per alimentar-se. La seva presència ens indica el bon estat de la biodiversitat de l'entorn on viuen. A més, és interessant aprendre on se situen dins la piràmide tròfica, quines són les seves vulnerabilitats i quina funció fan per mantenir l'equilibri de l'ecosistema. Per exemple, són bons controlant plagues com ratolins, talpons, etc. L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Presentació dels educadors, de l'entitat i, si s'escau, de l'espai on es fa l'activitat; 2. Introducció a les aus rapinyaires: tipus, característiques, dieta, hàbitat, etc.; 3. Activitat d'observació i escolta per aprendre a identificar les aus i activitat manipulativa per conèixer-ne la dieta; 4. Importància d'aquests animals i principals vulnerabilitats a què estan sotmesos. Presentació del projecte «Òliba». 5. Repàs i tancament de la sessió.


Materials utilitzats:

Infografies, amplificadors de so, safates, pinces, pinzells, pots, lupes, egagròpiles, guants i caixes niu de mostra.


Mecanismes d'avaluació:

Enquesta en format digital per al professorat, en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, l'educador/a, etc., de l'activitat. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.


Observacions:

Es proposa fer l'activitat al municipi d'Hostalric, on s'han instal·lat diferents caixes niu de rapinyaires a la zona del castell i s'ha reintroduït el xoriguer (es pot fer el seguiment dels nius per mitjà d'unes càmeres instal·lades dins les caixes). A més, l'espai disposa de panells informatius i, per les seves característiques, permet fomentar la biodiversitat urbana, un tema molt interessant per donar a conèixer. A la zona del castell hi ha una zona de pícnic. L'activitat també es pot desenvolupar al centre educatiu o a la seu de la Fundació Emys, on s'utilitzaran infografies.