Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Els estanys de Sils
Descripció breu:
Itinerari de 2,5 km de recorregut pels estanys de Sils. Es treballa la història (dessecació de la llacuna i transformacions posteriors), la recuperació de l'estany i els diferents ambients i paisatges que s'hi poden observar: llacunes, prats, canyissars, bosc de ribera i arbredes. S'identifiquen les plantes més característiques i els profits que se n'obtenen, i s'observa i identifica la fauna aquàtica, i en particular els ocells, des de diferents observatoris o mitjançant el seguiment de rastres.
Lloc o equipament:
Espai d'Interès Natural de l'antic estany de Sils.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
4 h
Preu/alumne original:
9.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer les restes dels antics estanys selvatans i la seva història; 2. Identificar la flora i la fauna aquàtiques; 3. Valorar la importància de les zones humides i sensibilitzar sobre la necessitat de conservar-les.
Descripció de l'activitat:
L'activitat comença amb un relat sobre la història de l'antic estany de Sils, la seva dessecació i les transformacions que ha sofert per l'acció de l'home fins a l'actualitat, moment en què s'hi duen a terme tasques de recuperació. El relat s'acompanya de mapes antics que permeten veure l'antiga extensió de l'estany i l'evolució del paisatge. Seguidament, una visita pel nucli antic serveix per explicar les llegendes vinculades a la zona (el dimoni, sant Martí, Pere Porter) i deduir la percepció que es tenia de l'estany a l'antiguitat. Un cop a l'estany, s'observa la séquia i el sistema de canals que varen servir per a la dessecació. Des del mirador elevat s'observa la llacuna i, seguidament, es fa un recorregut per diferents ambients (llacuna permanent, arbredes, bosc de ribera, prats i canyissars) per reconèixer les diferents plantes i animals que s'hi poden observar o identificar per mitjà de rastres. Finalment, es treuen conclusions sobre les tasques de gestió que s'hi estan duent a terme.
Materials utilitzats:
Material en suport informàtic amb propostes de treball previ i posterior a la sortida; mapes i plànols antics; prismàtics; instruments de recol·lecció; guies de camp; joc de la paleta de colors per omplir-la de diferents fulles, flors, etc. (EI i CI); joc de capses per a la classificació de fulles (CM, CS).
Mecanismes d'avaluació:
Conversa avaluativa final amb els alumnes per valorar els coneixements adquirits. Valoració conjunta de l'equip de monitors i el professorat. Entrega d'enquesta per retornar omplerta. Valoració de l'enquesta un cop rebuda.
Observacions: