9. Els documents protocol·laris

El programa d’actes és el document mitjançant el qual es traça la planificació d’una o de diverses jornades d’actes, que conté una relació d’activitats ordenades cronològicament.

Els actes que es programen poden ser de diferent mena: un lliurament de premis, un congrés o unes jornades, una festa major, etcètera.

El Manual d’identificació visual de la Diputació de Girona no preveu un disseny específic per als programes d’actes. Amb tot, es recomana aplicar-hi un disseny unitari, amb les adaptacions que en cada cas calguin. Per això, oferim alguns criteris convencionals que puguin servir d’orientació per al disseny d’aquest document, que en alguns casos s’edita en forma de fullet (díptic, tríptic, etc.) amb la finalitat de fer difusió de les activitats que conté.

El programa d’actes consta de dos apartats: títol i nucli.

Títol

Encapçala el programa d’actes un títol descriptiu de l’esdeveniment, escrit en un cos de lletra més gran que la resta del text, amb majúscules i en negreta, alineat a l’esquerra i sense punt final. A sota del títol, apareix el lloc i la data o les dates en què s’esdevindran els actes, destacats en negreta.

Tot i que en els textos s’ha d’evitar l’abreviatura de les dates, en el cas d’un programa d’actes se solen expressar sintèticament: el dia, el mes i l’any, en xifres, separats per guionets o per una barra inclinada, sense espais en blanc; l’any escrit preferiblement sencer, i sense punt final.

FESTA MAJOR DEL ROSER 2011

Puigcerdà, del 21/7/2011 al 25/7/2011

 

V JORNADES D’AEROPORTS REGIONALS

Girona, 25 i 26 de febrer de 2010

Auditori Palau de Congressos

Nucli

Aquesta secció s’encapçala amb el títol PROGRAMA o PROGRAMACIÓ alineat a l’esquerra, amb majúscules, destacat en negreta i sense punt final.

A sota, deixant-hi un espai en blanc, es pot consignar el primer dia de la setmana en què té lloc l’esdeveniment (en cas que duri més d’una jornada), en lletres, i el dia del mes, en xifres, destacats en negreta.

PROGRAMA

Dijous 25

A sota, deixant-hi un espai en blanc, s’especifica la relació cronològica programada, que es distribueix en dues columnes: a l’esquerra es consignen les hores i a la dreta es descriuen els actes.

Quan s’ha de concretar el nom de la persona a càrrec de la qual és l’acte, es fa preferiblement a la línia següent; a sota, es pot precisar el càrrec o la condició amb què ho fa.

9.15  Benvinguda oficial i introducció a les Jornades

Sr. [...]

Vicepresident de la Diputació de Girona

 

Per redactar aquesta secció cal que tinguem en compte les normes següents:

  • Els actes s’han de descriure de manera clara i concisa. És preferible que encapçalem cada descripció amb un substantiu: audició de sardanes; clausura de les jornades; lliurament de premis, etcètera.
  • Les expressions horàries s’escriuen amb l’hora (de 0 a 24) i els minuts separats per un punt, seguits d’un espai i del símbol internacional d’hora, que és una hac minúscula sense punt: 17.00 h (en cap cas hem de substituir el punt que separa l’hora i els minuts per una coma, dos punts o una coma volada). Quan es tracta d’hores amb un sol dígit, no hi hem de fer constar un zero.
{#emotions_dlg.cross} 17,00 h            
{#emotions_dlg.cross} 17:00 h           
{#emotions_dlg.cross} 17.00 h.           
{#emotions_dlg.cross} 17’00 h
{#emotions_dlg.tick}

17.00 h

           
               
{#emotions_dlg.cross}

09,30 h

           
{#emotions_dlg.tick} 9.30 h            

 

  • Convé no abusar de l’ús de sigles ni abreviatures, sobretot de les que no siguin de domini públic. En qualsevol cas, la primera vegada que fem servir una sigla convé desenvolupar-la: A càrrec del president de l’AECA (Associació Espanyola de Companyies Aèries), excepte quan la sigla és més coneguda que la forma desplegada (IVA, NIF, etc.).
  • Els títols de taules rodones, comunicacions, ponències, discursos o presentacions s’escriuen entre cometes: Presentació de la ponència «Reptes i estratègies dels aeroports: el cas de l’Aeroport de Girona» (vegeu 1.1.2.1, «Usos de la cursiva i les cometes»).
  • Davant dels càrrecs o de les persones que esmentem en el programa podem utilitzar el tractament general de cortesia senyor o senyora (Sr. o Sra.). Es recomana no fer servir tractaments protocol·laris.
  • El cos i els diferents tipus de lletra (cursiva, negreta, etc.) per destacar paraules o parts del text depèn del disseny específic de cada programa. Amb tot, s’aconsella no saturar el document de recursos, que el que faran és carregar visualment el text.
  • Als títols no hi va punt final.
  • Sovint, en els programes d’actes s’abusa dels estrangerismes. En lloc de Se servirà un cocktail hem d’escriure Se servirà un còctel, i en comptes de coffee break podem emprar els mots pausa, descans, refrigeri, temps per esmorzar, etcètera.