Page 29

palamos

Dos vaixells embarrancats davant la costa palamosina en dues èpoques diferents: el 21 de juny de 1936, en una nit de boira extraordinària, I'"AI-Kantara" va aparèixer sobtadament davant Cap Gros i Cala Margarida. I el darrer, ocorregut el 3 de gener de 1979: el "Be nsu" va encallar davant la desembocadura de l'A ubi, en un dia d'un espectacular temporal de migjorn. · construcció de vaixells de vela a vaixells de vapor no va ser possible a causa del necessari ús del ferro. Com diu Yvette Barbaza, si el principal avantatge del desenvolupament era la proximitat dels boscos de la Selva i el Montseny, el principal handicap va ser l'allunyament de les mines de carbó. Dels vaixells sortits de Palamós, cal citar la fragata Isabel 11, construïda l'any 1 841, que va ser durant un temps la major fragata que va tenir la marina espanyola. De les famílies Muxó i Oliver van sorgir els mestres d'aixa més reconeguts. A més de la construcció de va ixe lls, dues cases armadores, avui consignatàries de vaixells, són especialment protagonistes de l'activitat marítima palamosina: la casa Matas, S.A. i la casa Félix Ribera e Hijos, S.A.. La primera va ser propietària, quan ja s'havia iniciat la competència dels vaixells de vapor enfront de la marina de vela, de les fragates Palamós, Catalunya i Villa de Palamós, i del pailebot Hijos de Gaspar Matas. Aquestes fragates anaven a Cuba transportant materials d'obra i tornaven amb cafè de Puerto Rico o palo campeche i pi melis dels ports del golf de Mèxic. Al principi de segle, una flota de llaüts, pailebots petits i un petit vapor van recórrer els ports del litoral català: van ser els Manolito, Teresa, Montserrat, Joven Paquito, Freixas 111 i Empordà. La casa Ribera va començar les seves activitats amb el vapor Mercedes, que cobria el servei Roses - Barcelona. També van tenir I'Ampurdanés fent el mateix servei, i més tard el Nuevo Ampurdanés, que feia la ruta de Tarragona a Port-vendres portant vi del Priorat cap a França.


palamos
To see the actual publication please follow the link above