Notícies

La Diputació de Girona edita una selecció d'assaigs i crítica musical de Xavier Montsalvatge

Foto : A la foto, el fill del compositor, Xavier Montsalvatge;  Jordi Codina, un dels dos seleccionadors dels textos; A

Ahir vespre va tenir lloc a la Fundació Valvi de Girona la presentació del llibre Xavier Montsalvatge. Una estètica des de la premsa, selecció d'assaigs i crítica musical, que ha estat editat per la Diputació de Girona amb motiu de l'Any Montsalvatge.

Aquesta institució s'ha abocat en aquesta celebració no només col·laborant en diversos actes d'homenatge, sinó també per contribuir a un coneixement més aprofundit del músic, molt vinculat a les comarques gironines. Amb aquest llibre la Diputació pretén donar a conèixer la faceta poc estudiada de Xavier Montsalvatge com a crític musical, a través d'una selecció de textos que van ser publicats a periòdics com ara La Vanguardia, Destino i El Matí.

La personalitat artística de Xavier Montsalvatge (Girona, 1912 - Barcelona, 2002) va ser polièdrica i va mostrar diverses facetes a banda de la de compositor, que era la primordial: pedagog, conferenciant, crític musical, etc. Ara, gràcies a la col·laboració de l'Associació Montsalvatge i a la tasca realitzada per Jordi Codina i Antoni Colomer (seleccionadors dels textos) i Joan Gay, Laura Pallàs i Josep Pujol (curadors de l'edició), s'ha pogut publicar aquest llibre i aportar noves dades en relació amb la trajectòria humana i professional del compositor.

La presentació d’aquesta nova publicació va anar a càrrec d'Antoni Solà, diputat de Cooperació Cultural de la Diputació de Girona; de Joan Gay i Jordi Codina, en representació dels seleccionadors i curadors del llibre, i el fill del compositor, Xavier Montsalvatge.

Durant l'acte es van interpretar dues peces musicals del compositor:

- Sonatine pour Yvette (piano sol) a càrrec de Meritxell Brugué.

- Canción de cuna para dormir a un negrito (forma part de Cinco canciones negras). A càrrec de Titón Frauca (mezzosoprano) i Laura Pallàs (piano).


El llibre. El recull de textos que conformen el llibre parteix d'una selecció prèvia, realitzada per Jordi Codina i Toni Colomer, d'uns dos-cents articles extrets d’entre els que Montsalvatge va escriure a les tres publicacions en les quals va treballar regularment: La Vanguardia, Destino i El Matí des de 1935, un any abans a la Guerra Civil espanyola.

Els curadors de l'edició, Joan Gay, Laura Pallàs i Josep Pujol, expliquen que el seu objectiu principal ha estat apropar de manera directa i còmoda la crítica musical de Xavier Montsalvatge al lector d'avui. Per això, Gay, Pallàs i Pujol han optat per presentar textos més breus i donar relleu als fragments dels articles que han considerat que transcendien el moment, i que poden conduir sense entrebancs al pensament artístic de Xavier Montsalvatge.

Els curadors han presentat el treball mitjançant vuit apartats en què es troben plantejaments estètics més generals (lligams autobiogràfics, música i política, nacionalismes musicals, el públic i la recepció musical, la nova música antiga, la renovació operística, elements paramusicals i crític i compositor) i un diccionari de noms ordenat alfabèticament mitjançant el qual es poden localitzar ràpidament els articles que Montsalvatge va dedicar a diferents personatges del moment.

En conjunt, tots els escrits constitueixen una font estimable per resseguir quin va ser el recorregut i la recepció dels repertoris que arribaven a la Barcelona del moment i quin era el ressò que obtenien fites musicals d'Europa i d'Amèrica, i permeten fer el seguiment dels escenaris i les institucions que van potenciar l'activitat musical catalana en la preguerra, la postguerra o la transició democràtica.